metro.cz

Nový projekt na sdílení kol dostal červenou kartu

  8:57
Kolo od dopravního podniku si v hlavním městě dohledné době nepůjčíte.
Zakladatelé projektu Rekola jsou bratři Filip a Vít Ježkovi. Inspirovali se v zahraničních městech. Podobný systém bikesharingu funguje v Berlíně. Také tam mohou lidé půjčené kolo nechat na libovolném místě, další uživatelé bicykl najdou pomocí aplikace. | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Vypadá to, že v Praze vypsat a vysoutěžit veřejnou zakázku je velký problém. Město nepříliš úspěšně hledalo provozovatele vánočních trhů, stále chátrá oblíbená Šlechtovka ve Stromovce a teď Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) potvrdil, že Pražané se hned tak nedočkají ani městského systému pro sdílení kol.

Podle náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka je pro dopravu v centru bikesharing klíčový. „Je to velmi nepříjemné. Pokusíme se najít nejrychlejší cestu, jak kola pro Pražany zajistit,“ uvedl náměstek primátorky pro deník Metro.

Zatímco v evropských metropolích je běžné, že si u nádraží nebo u školy vypůjčíte kolo a kratší či delší cesty si můžete ulicemi odšlapat, v Praze se o městských kolech stále jen mluví.

V metropoli tuhle službu stále suplují nadšenci s růžovými koly, zatímco za hranicemi už města přecházejí na systémy sdílení kol čtvrté generace. Uprostřed příprav na novou sezonu dorazil do datové schránky společnosti Rekola, která růžová kola půjčuje, dopis z ÚHOS. Potvrdil, o co společnost dlouho usilovala. Úřad zamítl odvolání dopravního podniku proti zrušení soutěže, ve které hledal provozovatele městského systémů půjčování kol.

Rekole vadilo, že ji dopravní podnik diskriminačními kritérii vyloučil z tendru, a tak soutěž napadla u ÚHOS. Ten jí vyhověl, ale dopravní podnik se odvolal.

„Důvodem zrušení zadávacího řízení byly nepřiměřeně nastavené technické kvalifikační předpoklady, které neodpovídaly druhu, rozsahu a složitosti předmětu plnění veřejné zakázky,“ potvrzuje mluvčí ÚHOS Petr Rafaj. Dopravní podnik tak bude muset soutěž vypsat znovu.

Oblíbená růžová kola i další firmy budou svá kola v ulicích Prahy sice nabízet dál, ale v dohledné době se nepodaří vytvořit jednotný městský systém, který by lépe provázal kola a MHD a třeba umožnil si na Lítačku půjčit kolo. Vítěz soutěže měl za zhruba sto milionů zajistit tisícovku kol, vybudovat stojany a vytvořit aplikaci pro platby za užívání kol.

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek