metro.cz

Čakovičtí chtějí dojet metrem až domů

  12:52
Podle městských částí by mělo podzemní dráhu rozšířit nejen „déčko“.
Můstek, přestupní stanice pražského metra (ilustrační snímek) | foto:  Petr Topič, MAFRA

„Čakovice. Konečná stanice, prosíme, vystupte!“ Takové hlášení by za pár let rádo slýchalo vedení této městské části. Podle jejího starosty Alexandera Lochmana by se sem měla prodloužit trasa metra C z Letňan a žádá o něj v rámci jednání o změně územního plánu. V budoucnu tu totiž mají díky soukromé výstavbě přibýt tisícovky obyvatel.

„Jde o nějakých šedesát tisíc lidí. To už je důvod, abychom jim nabídli důstojný způsob dopravy. A metro je nejrychlejší a nejkomfortnější způsob,“ řekl Lochman.

Šest tisícovek nových Čakovických by měla přinést výstavba v areálu firmy Avie, další lidé by metro využívali ze spádové oblasti Vinoře, Kbel či Miškovic. Rovněž by tam dojížděli Středočeši.

Podle náměstka primátorky Petra Dolínka se dá o variantě přemýšlet. „Vždy jsme otevřeni jednání o ekologickém způsobu dopravy do rozvíjejících se lokalit,“ uvedl náměstek Dolínek.

Konečná v Čakovicích není ale zdaleka jediným nápadem, který v souvislosti s prodlužováním metra v poslední době padnul. Kromě značné pozornosti, která se nyní upíná k plánované výstavbě linky D, je podle primátorky Adriany Krnáčové ve hře i varianta odbočky z Veleslavína na letiště.

„Bavíme se i o tom, že metro A takto prodloužíme na letiště. Do roku 2020 bude také jezdit tramvaj na Dědinu a já bych ji chtěla protáhnout až k Terminálu číslo tři,“ řekla deníku Metro Krnáčová.

Starší plány trasy áčka na letiště by rád oprášil i zastupitel Prahy 6 Jakub Stárek. Podle něj by mohlo řešení pomoct hlavně sídlišti Dědina, kde má vyrůst nová čtvrť. V případě zbudování dopravního terminálu a záchytného parkoviště P+R u nové stanice Dlouhá Míle by se vyřešilo i parkování Středočechů na západě města.

Výkupy pozemků zbržďují rozšiřování metra

  • Poslední stanice metra byly otevřeny v roce 2015. Nové by však chtěli mít i jinde.
  • Metro D: Ze 122 pozemků pro metro D je zatím vykoupena jen část, Praha přesto doufá, že první etapu mezi Pankrácí a Novými Dvory začne razit v roce 2019. Od spuštění úseku Dejvická – Nemocnice Motol v roce 2015 půjde o čtyřletou pauzu.
  • Metro do Čakovic: Pokud by se Praha rozhodla návrhem Čakovic na prodloužení trasy zabývat, bude muset být vypracována například studie proveditelnosti nebo demografická studie. Na trase metra C se z Ládví do Letňan jezdí od 8. května 2008. U stanice je autobusový terminál, avšak v minulosti byla často kritizována, neboť stojí mimo zástavbu. Samotná linka C měří 22,425 kilometru a je na ní 20 stanic.
  • Větvení déčka a áčka: Jednotlivé městské části v minulosti hovořily o větvení trasy metra D od Thomayerovy nemocnice či u Nádraží Hostivař. V desáté a patnácté městské části zase chtějí svou odbočku linky A na Zahradní Město. Podobné plány jsou ale v blízké době nerealizovatelné.
Autor: Robert Oppelt
zpět na článek