metro.cz

Koloběžky místo segwayů. Půjčovny se nevzdávají. Zákon ale překračují dál

  7:11
Segwaye se již na Staroměstském náměstí neobjevují, nahradila je však jiná vozítka. Ta, která tu na zákazových značkách nenajdete. „Turistům je možné půjčit ledacos,“ kroutí hlavou čtenář David Sedlecký.

Další 1 fotografie v galerii
Nová vozítka v centru prahy | foto: David SedleckýMetro.cz

Pojízdná vozítka musela na konci loňského roku z širšího centra metropole zmizet. Podnikatelé, kteří měli na jejich půjčování založený byznys, se ale nevzdali a přeorientovali se na elektrokoloběžky, na kterých dál vozí turisty centrem. Podle mluvčí pražských strážníků Ireny Seifertové zde koloběžkáře již pokutovali.

„Strážníci již takovéto jezdce zaznamenali a řešili například na Malé Straně, kdy skupina na elektrokoloběžkách jela po chodníku. Z hlediska zákona je uživatel elektrokoloběžky a­tříkolky posuzován jako cyklista. Šlo tedy o přestupek,“ řekla deníku Metro Seifertová. Další nepříjemný vedlejší efekt, který podle ní situace kolem provozování vozítek v centru přinesla, je používání koloběžek coby reklamních poutačů. Z takto dovezených vozítek totiž jejich provozovatelé často nabízejí své služby.

„Osoby, které mají poutače na starosti, mívají mnohdy u sebe také letáky s odkazem na kamennou provozovnu. V­těchto případech se dopouštějí porušování tržního řádu a nedovoleného nabízení reklamy,“ dodává Seifertová, podle které jim za podobné přestupky hrozí na místě bloková pokuta až do výše pěti tisíc korun. „V případě postoupení správnímu orgánu až třicet tisíc,“ dodává.

Proti segwayům brojila v minulosti hlavně radnice Prahy 1. Vadilo jí, že se na nich proháněli turisté mezi chodci. Nyní se k sousední dvojce připojila také Praha 10, která po hlavním městu žádá rozšíření zákazu segwayů i na část svého území. Obává se totiž, že se problém brzy přesune právě k nim. „Původní vymezení zákazu vozítek se rozšířilo na Prahu 3 a na Prahu 4, čímž začíná trpět sousední Praha 2, kam se jejich provoz částečně přesunul. Měli jsme proto odůvodněné obavy,“ vysvětluje radní pro dopravu Martin Hejl.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek