metro.cz

Miliardy zdvojnásobí počet cestujících na pražském letišti

  10:44
Letiště Václava Havla za dvacet let? Rychlodráha i větší terminály.

Další 3 fotografie v galerii
Vizualizace rozvoje letiště v pražské Ruzyni | foto: Letiště Praha

Na ruzyňském letišti přistávají letadla už osmdesát let, jeho podobu mají změnit miliardové investice, aby za dvacet let bylo schopno přijmout dvojnásobek cestujících. Letiště chce rozšířit terminály, plochu pro letadla i vybudovat paralelní dráhu, o kterou svádí léta boj s ochránci přírody a lidmi i radnicemi v okolí.

„Letecká doprava se během dvaceti pětadvaceti let zdvojnásobí. Chceme udržet naši pozici na trhu, proto musíme investovat,“ vysvětluje Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha.

Z plánovaných 27 miliard by mělo jít devět miliard na paralelní dráhu, devět miliard do terminálu a posledních devět miliard na rozvoj prostoru mezi terminály. Počítá se zejména s rozvojem Terminálu 2 v několika etapách. Postupně se z něj stane hlavní odbavovací místo pro cestující i jejich zavazadla, kde všichni budou procházet přes jednu centrální bezpečnostní kontrolu. Ta bude mít propustnost až 5500 osob za hodinu.

80 let letiště

  • 5. 4. 1937 přistálo na Ruzyni první letadlo z Piešťan.
  • Během 80 let odbavilo letiště okolo 260 milionů cestujících a bylo uskutečněno více než 4,5 milionu civilní letů.
  • Počáteční rozloha letiště byla 108 hektarů, dnes je rozloha desetinásobná.
  • Před 80 lety odtud odletělo 13 tisíc pasažérů, loni 13 milionů. Nejdelší linka z Prahy vede do Šanghaje a měří 8539 kilometrů.

Kapacita Ruzyně by díky investicím měla narůst až na 21 milionů cestujících. Jen pro srovnání, loni padl na Ruzyni rekord, odletělo odtud 13 milionů lidí, současná kapacita je přitom až 15 milionů. První fáze rozšíření letiště by měla skončit v roce 2025.

Investice plánuje letiště zaplatit z úvěru. Okolí letiště se nejvíce dotkne projekt paralelní dráhy ve směru na Jeneč až Nebušice. Podle plánu by měla být uvedena do provozu v roce 2025. S její výstavbou se počítá od 60. let minulého století, kdy vznikala současná hlavní dráha. Projekt má už platné vyhodnocení vlivů na životní prostředí. Rozšíření podporuje i vláda.

„Letiště potřebuje investovat do rozšíření prostor,“ potvrzuje ministr financí Andrej Babiš. Za problém považuje, že stavba železnice na letiště má velké zpoždění. „Praha je jedno z mála letišť, které nemá spojení s centrem,“ dodává Babiš.

Začátkem února zadala Správa železniční dopravní cesty Metroprojektu rozkreslení projektu železnice na letiště. Začít stavět by se mělo do osmi let.

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek