metro.cz

Oprava za miliardu. Začala rekonstrukce slavného Negrelliho viaduktu.

  17:25
Tři roky stavěli inženýři a­ dělníci z celého rakouského mocnářství nejskvělejší technickou stavbu své doby – karlínský viadukt, který spojil jako druhý pražský most oba břehy Vltavy. Teď se bude most prakticky stejnou dobu, tedy skoro tři roky, opravovat. Sanací projde všech 99 původních oblouků.
Podoba viaduktu zachycená na vedutě z 19. století. | foto: MHMPMetro.cz

Most vydržel 160 let bez zásadních oprav, teď ho ale čeká zásadní rekonstrukce, která bude první fází modernizace propojení letiště a centra.

„Jedná se o výjimečnou stavbu. Je to památka a zároveň součást živé infrastruktury,“ uvedl premiér Bohuslav Sobotka, který akci zahájil. Správu železniční a dopravní cesty vyjde na 1,4 miliardy korun, přičemž zhruba 990 milionů přislíbila zaplatit Evropská unie. Díky opravě a moderním technologiím se zvýší traťová rychlost a ­zároveň se na mostě provoz vlaků ztiší.

Součástí projektu je rovněž vybourání veškerých zastavěných kleneb a nepůvodních přístaveb. Zazděné zůstanou jen oblouky u autobusového nádraží.

Oprava se dotkne cestujících

  • Větší omezení pro cestující a změny v jízdních řádech začnou platit až v červenci. Oprava potrvá do roku 2020.
  • Vlaky od Kladna budou zastavovat na nově vybudované zastávce Vltavská, která bude přímo u stejnojmenné stanice metra trasy C.
  • Vlaky od Kralup budou jezdit přes nádraží Holešovice.
  • Rychlíky z Děčína budou opět končit až na Hlavním nádraží.
  • V metropoli nebude zavedena žádná speciální náhradní doprava. O cestující se na Vltavské postará trasa metra C nebo tramvajová linka 14.
  • Vznik zastávky Vltavská je také určitým testem. Pokud se osvědčí, nevylučuje Ropid, že by zde vznikla zastávka trvalá.
  • Ta by umožňovala přímý a pohodlný přestup na metro podobně jako před časem vybudovaná zastávka na Kačerově.
Autor: Robert Oppelt
zpět na článek