metro.cz

Na náměstí OSN v parku mají vyrůst byty. Místní jsou proti

  10:32
Vysočanské náměstí v Praze čeká místo zeleně zástavba a ­auta navíc.
Prahu 9 čeká další kritizovaná zástavba. | foto: Dana BalcarováMetro.cz

Tři pětipatrové bytové domy a podél Freyovy ulice kancelářská budova s obchody ve spodních patrech. Takový osud chystá soukromý investor pro náměstí OSN, centrum Prahy 9 u výstupu z metra Vysočanská. To se však nelíbí místním ani představitelům sousedního Gymnázia Špitálská, jež sídlí na hraně nynějšího parku. Proto se pustili do sběru podpisů proti plánované zástavbě.

„Obyvatelé Prahy 9 spustili petici, ve které žádají zachování stávající rozlohy parku na veřejném prostranství náměstí OSN. Současně požadují veřejnou diskusi s občany i­ s odborníky o jeho konečné podobě. Petice bude ukončena 17. června a následně předložena zastupitelstvu,“ říká opoziční zastupitelka Dana Balcarová. Podle radního deváté městské části pro územní rozvoj Marka Doležala je parcela v­ územním plánu vedena jako stavební od roku 1999. Lidé podle něj mohou vznášet připomínky během posuzování vlivu na životní prostředí EIA, v územním a­ stavebním řízení. „Je to pátý návrh projektu, který za moji éru na radnici vidím,“ dodává Doležal.

Úbytek zeleně není jediným strašákem, kterého se místní z devítky obávají. Ačkoliv má být parkování pro obyvatele nových domů řešeno podzemními garážemi, místní se bojí, že noví sousedé zaberou jejich parkovací místa. „U všech projektů to směrujeme tak, že budeme prodávat byt s garážovým stáním dohromady. Ale nemohu to slíbit,“ uvedl Josef Ramboch ze společnosti CPI Property Group.

Administrativní a rezidenční komplex chce stavět firma STRM Beta. Jejím akcionářem je firma Orco Property Group, kterou loni koupila skupina CPI miliardáře Radovana Vítka. CPI patří k největším realitním investorům v­ Česku.

V minulém roce začal Městský institut plánování a rozvoje plánovat úpravy náměstí, které jsou součástí rekonstrukce tramvajové trati Sokolovská – Kolbenova. V nynějším plánu je posunutí zastávky tramvaje a doplnění městského mobiliáře. Poprvé se veřejnost k návrhům vyjadřovala už loni na jaře. Počítá se také s obnovením tramvajové smyčky a se zbudováním lávky pro pěší přes železnici.

Náměstí OSN je ve Vysočanech také především vytíženou dopravní křižovatkou, k ­níž přiléhá z jedné strany park, v jehož části je na stavební parcele stavba možná, z druhé pak budova radnice spolu s obchodním centrem Fénix. Další stavba obchodů proto podle místních nemá příliš smysl. „Naproti je Fénix, kam nikdo nechodí,“ kroutí hlavou čtenář Josef.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek