Nové pohodlné možnosti nákupu a správy jízdních dokladů má umožnit cestujícím projekt s trochu krkolomným názvem – Multikanálový odbavovací systém. Jeho zavedení schválila včera rada města.
„Celý systém bude mnohem chytřejší a pohodlnější. Lítačka je smysluplný projekt, který se dál vyvíjí po funkční i technologické stránce,“ říká primátorka Krnáčová.
Projekt má na starosti městská firma Operátor ICT. „Jedná se o projekt, který se bude týkat až 2,6 milionu cestujících. Má přinést mnoho změn a vylepšení v každodenním používání hromadné dopravy,“ slibuje generální ředitel společnosti Michal Fišer.
V novém on-line systému, jehož pilotní provoz má být zahájen v první polovině roku 2018, se cestující dočkají mnohem pohodlnějších způsobů nákupu a správy jízdného, než tomu bylo dosud. „Dobití Lítačky bude například možné na webu nebo v aplikaci, a to bez nutnosti kupon následně nahrávat ve validátoru,“ popisuje Krnáčová jednu z výhod.
Nově také nebude nutné mít Lítačku v podobě zelené kartičky, bude možné místo ní používat bankovní platební kartu nebo In Kartu Českých drah. V připravované mobilní aplikaci pak bude možné jednoduše nakupovat jak jednorázové jízdenky, tak časové kupony. „Samozřejmostí je možnost spravovat svůj účet a mít vždy přehled o zaplaceném jízdném či o platnosti kuponu,“ dodává primátorka Krnáčová.
Hlavním cílem celého projektu je podle Fišera zvýšit komfort cestujících. „Přidáváme nové možnosti odbavení v hromadné dopravě a zároveň zachováváme ty stávající. Ani v novém systému tak cestující nepřijdou o možnost nákupu klasické papírové nebo SMS jízdenky,“ ujišťuje Fišer.
Náklady na nový systém magistrát vyčíslil na 43 milionů, změny v systému přijdou na dalších 23 milionů korun. Úřad ale také očekává úspory díky centralizovanému systému a zefektivním prodeje jízdenek a kuponů chce ušetřit ročně až 50 milionů. Z nového systému nemají mít užitek jen Pražané, ale i Středočeši. Do budoucna nemá zahrnovat jen metropoli, ale celý Středočeský kraj, kde v současné době fungují různé dopravní systémy a také technické zajištění je velice různorodé.
Co nás čeká
|