Ještě před pár dny byly u Jižní spojky za Barrandovským mostem k vidění barevné reklamní plochy billboardů, nyní jsou dva z nich zakryté neprůhlednými igelitovými plachtami. Výstava stanů, která měla mít jeden z poutačů pronajatý do konce června, má tak nyní s lákáním řidičů k návštěvě utrum.
Podle Zuzany Rybářové, která výstavu zastupuje, jejich billboardová firma nechala poutače zakrýt na popud Prahy 4. „Prý to souvisí s tím, že u dálnic a u rychlostních silnic už nesmějí být billboardy. Reklamní firma, se kterou jsme byli dohodnuti, dostala prý pouze rychlé nařízení od městské části, že je musí do tří dnů nějak zakrýt. Případná škoda nám dle jejich vyjádření bude kompenzována,“ řekla Rybářová deníku Metro.
Stavební úřad Prahy 4, který zakrytí jedné z reklamních ploch nařídil, měl podle mluvčího radnice Jiřího Bigase dobrý důvod. Billboard tu již dávno nemá co pohledávat.
„Jedná se o dočasnou stavbu pro reklamu, u které uplynula stanovená doba jejího trvání, nebyla povolena změna v užívání, a tedy ji nelze dále užívat. Stavební úřad proto vyzval vlastníka, aby přestal tuto dočasnou stavbu pro reklamu užívat a vhodnou formou ji zakryl,“ vysvětluje pro deník Metro Bigas.
Méně tradiční důvody mělo však zakrytí reklamy na potravinový řetězec Penny market, který se nachází jen několik metrů vedle billboardu na výstavu. Podle mluvčí řetězce Moniky Lebedové totiž nemá market plochu již v pronájmu. „Zřejmě nedošlo k dalšímu pronajmutí, a billboard byl tudíž zaslepen z důvodu neaktuálnosti,“ spekuluje Lebedová.
Zahalení obou reklamních ploch vyvolává mezi odborníky řadu otázek. Není totiž obvyklé, aby se kousek od sebe sešly dva poutače zakryté z různých důvodů.
Zatímco takzvané zaslepení billboardu výstavy má vzhledem k jeho neoprávněnému užívání dle Stanislava Lazara z Asociace venkovní reklamy svou logiku, v případě řetězce potravin jde téměř o nesmysl.
„Pro billboardovou firmu je daleko jednodušší nechat reklamu na místě o něco déle zadarmo. Až si ji zaplatí někdo jiný, pak teprve na místo pošle plošinu a reklamu vymění. Podobné zaslepování se dělá většinou jen nabílo, a jen pokud o něj firma vyloženě požádá,“ vysvětluje Lazar.
Vymahatelnost práva je u billboardů kolem cest složitá. Podle Lazara se totiž magistrátu sice lehko jejich odstraňování nařizuje, o to složitější je pak úkon vymoct. „Jedné billboardové firmě například skončila v Praze smlouva. Město se soudilo, dostal to exekutor, ale stejně nejsme schopni ho legálně sundat,“ kroutí hlavou Lazar.
Od září bude s reklamou kolem českých dálnic a silnic prvních tříd nejspíš nadobro konec. Díky novému zákonu, který umisťování reklamních poutačů u nich zakazuje.