Z metropole má zmizet nejnebezpečnější přechod. Zebra, která nad Zbraslaví nesmyslně překonává čtyřproudou Strakonickou, je jedním z nebezpečných míst, která by po plánované přestavbě silnice první třídy na dálnici měla zmizet.
StrakonickáDálniceD4(do 31. prosince 2015 rychlostní silniceR4) je dálnicí vedoucí z Prahy jihozápadním směrem. V provozu je v současnosti 41 km mezi Prahou a křižovatkou Skalka poblíž Příbrami a 8 km mezi Miroticemi a křižovatkou Nová Hospoda. Samotná D4 začíná až u výjezdu ze silnice I/4 č. 10 – Jíloviště, protože v úseku odtud až ke Zbraslavi chybí doprovodná komunikace, a proto nemůže být tento úsek zařazen mezi dálnice. |
„Stávající silnice svými parametry nevyhovuje požadavkům na bezpečnost silničního provozu, především se jedná o připojování a odpojování v mimoúrovňových křižovatkách bez přídatných pruhů a existenci autobusových zastávek, do nichž se vjíždí a z nichž se vyjíždí opět bez přídatných pruhů,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.
Proti úpravám, které naplánovalo Ředitelství silnic a dálnic, se v Jílovišti a okolních obcích zvedla vlna odporu. O modernizaci tak ministr včera jednal přímo v Jílovišti se starosty okolních obcí. Tématem jednání bylo možné přebudování sjezdů a nájezdů a případné vytvoření nových mimoúrovňových křižovatek na budoucí dálnici D4. Mezi nevyhovující sjezdy patří například ten v Jílovišti. Pokud by ale došlo k jeho zrušení, auta ze směru od Všenor by musela celou obcí projíždět až k dalšímu nájezdu.
Ministerstvo po jednání začalo plán korigovat. „Ukázalo se, že obslužnost zejména obcí kolem závisí na dnešní komunikaci I/4 velkou měrou,“ uvedl Ťok. Nájezd v Jílovišti se proto rušit nebude, stejně jako zastávky. „Ale měly by to být standardní zastávky s tím, že bude bezpečný vjezd a výjezd,“ řekl Ťok.
Čtěte také: |
Odstranění zastávek by zkomplikovalo okolním obyvatelům dopravu do města a dopravu výrazně prodražilo. „Zrušení zastávek nebo některých nájezdů a výjezdů by pro autobusové linky PID znamenalo zásadní prodloužení cestovních dob, na trase Praha – Mníšek asi o 15 minut,“ popisuje mluvčí Ropidu Filip Drápal.
Komplikací také je, že trasa přes Cukrák nemá objízdnou variantu. „Vedení linek po místních komunikacích by rovněž znamenalo nutnost zvýšených nákladů na provoz, odhadem o dva miliony ročně,“ dodává Drápal. Zrušení zastávek se týká zejména obcí na trase, protože linky vedené po D4 jsou rychlé a jezdí často. „Nepředpokládáme tedy, že by obce v regionu s návrhem na zrušení souhlasily. Budeme nápomocni při dalších jednáních, naším cílem je ale zajistit především kvalitní obslužnost pomocí veřejné dopravy,“ dodal Drápal.