metro.cz

Co je a není náměstí OSN? Zvelebí jen jeho malou část

  14:33
Vysočanské náměstí čekají nejen lavičky a stromy, ale i bytové domy uprostřed parku.
Impulzem pro úpravy náměstí OSN je plánovaná rekonstrukce tramvajové trati v...

Impulzem pro úpravy náměstí OSN je plánovaná rekonstrukce tramvajové trati v Sokolovské a Kolbenově ulici, která se má uskutečnit v letech 2018 až 2019. | foto: IPR PrahaMetro.cz

Náměstí OSN se má za pár let stát pořádným centrem Vysočan. Městští radní před týdnem schválili úpravy, které v rámci rekonstrukce tramvajové trati mezi zastávkou Na Břehu a odbočkou k vozovně Hloubětín přinesou náměstí nové přechody, chodníky, bezbariérové úpravy, lavičky nebo výsadbu stromů. To vše při zachování počtu parkovacích míst. Podle místních však projekt vzešlý od pražského Institutu plánovaní a rozvoje (IPR) neřeší zdaleka celé náměstí.

„Od začátku říkáme, že není řešena celá rozloha náměstí včetně parku a přestupního terminálu Vysočanská. Schválená studie řeší pouze křižovatku Sokolovská, Kolbenova a Pod Pekárnami a vydává toto území za náměstí OSN. To je opravdu nehoráznost,“ říká opoziční zastupitelka Prahy 9 Dana Balcarová.

Začátek zpracovávání projektu loni v lednu byl však podle jejího vyjádření mnohem nadějnější. „V lednu 2016 se IPR představil jako organizace, která s občany chce a umí mluvit. Občané byli pozvaní na procházku po okolí náměstí OSN, konalo se i setkání v gymnáziu Špitálská, kde jsme zažili otevřenou diskusi. Věřili jsme, že výsledná studie naše připomínky zohlední. Bohužel, to se vůbec nestalo,“ dodává Balcarová.

Z pohledu místních z Vysočan se ale stal spíše pravý opak. V červnu zde totiž společnost STRM Beta představila obyvatelům projekt tří bytových domů, kterými zastaví třetinu parku. Místní však zabojovali a během čtrnácti dnů zde v rámci petice proti záměru nasbírali více než tři a půl tisíce podpisů. Zastupitelstvo následně uložilo radě a starostovi městské části úkol situaci řešit. „Jak se vedení radnice úkolu zhostí, se dovíme na jednání zastupitelstva 19. září,“ uvedl pro deník Metro místní spolek Krocan.

Náměstí OSN je hlavním veřejným prostranstvím Vysočan, jeho současná podoba ale jeho významu neodpovídá již dlouhá léta, říkají místní. Cílem plánovaných úprav je dle IPR přetvořit náměstí v celoměstsky významný uzel, jakým je v metropoli například křižovatka na Andělu.

Úprava náměstí má také řadu příznivců. Rekonstrukci náměstí označil za pozitivní architekt Štěpán Toman ze společnosti TING Architects. „Jako jiná náměstí v Praze je v tuto chvíli i tento prostor spíš dopravní křižovatkou a moc neplní svojí funkci. Totiž být náměstím. Otázkou však je, jestli by tuto studii měl zpracovávat IPR. Je zde totiž riziko, že bude-li obdobné projekty v Praze řešit převážně IPR, mohou pak upadnout do jakého si stereotypu. Náměstí OSN by slušela veřejná soutěž,“ doplňuje Toman.

Pokud obávané bytové domy na náměstí OSN opravdu postaví, ubude podle obyvatel také parkovacích míst. To by bylo v rozporu s plány IPR, které počítají se zachováním jejich počtu tak, jak je to nyní. Od roku 1999 je parcela v územním plánu zanesena jako stavební. „Je to pátý návrh projektu, který za svou éru na radnici vidím,“ uvedl k záměru investora radní Prahy 9 pro územní rozvoj Marek Doležal. Komplex budov chce stavět firma STRM Beta, jejímž akcionářem je firma Orco Property Group. Loni ji koupila skupina CPI Property Group miliardáře Radovana Vítka. CPI patří k největším realitním investorům v Česku.

Úbytek zeleně v parku na náměstí OSN není jediným strašákem, kterého se místní z devítky obávají. Ne zcela k lepšímu se má podle nich proměnit také několik kroků od náměstí vzdálené Nádraží Vysočany. V roce 2020 má odtud zmizet budova nádraží, a především historický tunel, který vede pod ní. Na něj mají přitom mnoho vzpomínek i místní babičky. „Nové době prý sluší rychlozastávka. Prostě na vlak přiběhnete a rychle odjedete. Ale co když budete na peronu čekat a bude zima a foukat vítr?“ kroutí hlavou Josef Rauvolf, předseda spolku Krocan.

Centrum Vysočan se má stát náměstím

  • Nové přechody, chodníky, lavičky nebo stromy. Zastávky MHD budou bezbariérové, nádraží se lépe propojí s MHD.
  • Není jednoznačné, kde náměstí OSN vlastně končí. Mnozí za náměstí považují zdejší park, jiní plochu dnešní křižovatky, do níž ústí pět ulic: Sokolovská, Freyova, Kolbenova, Pod Pekárnami a Jandova.
  • Přesunutím tramvajové smyčky z křižovatky do ulice Pod Pekárnami se má uvolnit plocha pro nové náměstí v pravém slova smyslu.
  • Tramvajová smyčka byla v navržené poloze vedena už v předválečném období. Parkování zůstane podle IPR zachováno tak, jak je nyní, ale přibudou zde ještě předzahrádky, chodníky a stromy.„Plánované změny by měly usnadnit pohyb chodcům i cyklistům. Zároveň by se díky odstranění bariér a zvýšení bezpečnosti měli lidé cítit příjemněji, a o to nám hlavně jde,“ vysvětluje ředitel Institutu plánování a rozvoje Praha Ondřej Boháč.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek