metro.cz

Metro je podle dopravce připraveno lépe na velkou vodu

  5:25
Když velká voda zaplavila v roce 2002 metro, tehdejší protipovodňová opatření proti ničivému živlu rozvodněné Vltavy zcela selhala.
Zaplavená Národní třída Z metra zatopeného na všech třech trasách se vyčerpalo

Zaplavená Národní třída Z metra zatopeného na všech třech trasách se vyčerpalo 1,2 milionu metrů krychlových vody. | foto:  David Neff, MAFRA

I kdyby byla v pořádku, dokázala by zabránit stoleté vodě, nikoliv však ještě o 180 centimetrů vyšší hladině Vltavy. Zkušenosti z povodní dopravní podnik (DPP) využil pro tvorbu nových účinných protipovodňových opatření, která mají opakování podobné katastrofy již zabránit.

„Kromě řady technických opatření a technologických vylepšení se dopravní podnik zaměřil na zdokonalení povodňového plánu. Podle nově zadaných pravidel pravidelně monitorujeme vývoj povodňových situací, abychom dokázali zajistit včasnou evakuaci a uzavírání stanic a tunelů v ohrožených oblastech,“ uvedl Martin Gillar, generální ředitel DPP. Většina Pražanů totiž

stále nezapomněla na slova tehdejšího primátora, který nadšeně líčil, jak je metro bezpečné, když už voda zaplavovala trasu metra B.

Dopravci se ale tehdy podařilo nasadit autobusy (pomáhalo i 75 mimopražských řidičů), takže mohli Pražané během krize nadále využívat městskou dopravu. „Následky povodní DPP dokázal odstranit v rekordně krátkém čase. Po padesáti dnech byla voda odčerpána a polovina zatopených stanic otevřena ještě do Vánoc,“ popisuje mluvčí DPP Aneta Řehková.

Podle Řehkové nechal dopravní podnik zkonstruovat modernější ochranné zdi, která odolají úrovni povodně z roku 2002. Oprav se dočkaly tlakové uzávěry, které mají zabránit zaplavení jednotlivých stanic metra. Voda se už nemůže valit přes přestupové chodby a kabelové kanály. Utěsnily je nové, spolehlivější průchodky.

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek