metro.cz

Komerce jako daň. Jen výstavy umění galerii Mánes neuživí

  18:29
Červená Vltava měla upozornit na problémy pražské budovy.
Stejný pohled do galerie nyní | foto: ArchivMetro.cz

Výstavní síň Mánes, která původně patřila slavnému avantgardnímu spolku, momentálně hostí tělocvičnu a ­prodávají se zde kraťasy a­ mikiny.„Reebok nám dal hodně moc peněz, proto teď v Mánesu jsou,“ říká Petr Kuthan, předseda správní rady Nadace českého výtvarného umění, která galerii provozuje.

Zahajovací výstava při otevření Mánesa v roce 1930.

Hodně peněz galerie momentálně opravdu potřebuje. Budova před lety prošla nákladnou rekonstrukcí a nadace musí postupně náklady na opravu splatit. „Dluh je ještě sto dvacet milionů,“ upřesňuje Kuthan a dodává: „Jen umění galerii neuživí.“

Zástupce nynějšího nájemníka tvrdí, že kromě peněz má Mánes z akce i další profit. „Akce přivádí do prostor galerie nové návštěvníky. Od 24. července do poloviny srpna už navštívilo naše tréninky, semináře či workshopy, které pro veřejnost pořádáme zdarma, přes dva a půl tisíce lidí. Jedná se přitom o návštěvníky, kteří by si jinak možná cestu sem ani nenašli,“ říká Patrik Kubečka, brand manažer firmy Reebok.

Historie

Galerii dal postavit Spolek výtvarných umělců Mánes v roce 1928.

V 50. letech komunisté spolek zakázali a jeho majetek propadl Svazu československých výtvarných umělců. Dnes galerii provozuje Nadace českého výtvarného umění, která je nástupnickou organizací svazu umělců. Spolek se o budovu dlouho neúspěšně soudil.

Podle něj značka nijak neomezila umělecký chod galerie. „Hledali jsme termín, na který nebyla naplánovaná žádná výstava,“ dodává Kubečka.

S tvrzením, že komerční akce galerii pomáhají, ale nesouhlasí skupina Bolt958, která na protest do Vltavy z Mánesa vylila 200 litrů červeného barviva. „Mánes má sloužit umělcům, avšak v současné době je spíše rozděluje. Věříme, že město by si mělo vážit starých tradic, chtít, aby byla zachována prestiž této budovy, a nenechat ji kolemjdoucími vnímat jako reklamní výkladní skříň,“ tvrdí ve svém prohlášení skupina.

Její čin ale řadu lidí pobouřil. Vadilo jim, že červená barva pocákala také omítku a ­že barvivo mohlo ublížit řece a ­rybám v ní. Skupina si za svým činem ale stojí. „Forma protestu musí zrcadlit míru problému,“ odepsali deníku Metro aktivisté.

S tím, že má galerie se skladbou akcí problémy, souhlasí i výtvarná kritička Kristýna Drápalová. „Prostor nemá žádnou dramaturgii, kterou by určoval kurátor, a­ obsah je tak určovaný spíše poptávkou pronájmu,“ uvedla pro MF DNES Drápalová.

Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek