Výstavní síň Mánes, která původně patřila slavnému avantgardnímu spolku, momentálně hostí tělocvičnu a prodávají se zde kraťasy a mikiny.„Reebok nám dal hodně moc peněz, proto teď v Mánesu jsou,“ říká Petr Kuthan, předseda správní rady Nadace českého výtvarného umění, která galerii provozuje.
Hodně peněz galerie momentálně opravdu potřebuje. Budova před lety prošla nákladnou rekonstrukcí a nadace musí postupně náklady na opravu splatit. „Dluh je ještě sto dvacet milionů,“ upřesňuje Kuthan a dodává: „Jen umění galerii neuživí.“
Zástupce nynějšího nájemníka tvrdí, že kromě peněz má Mánes z akce i další profit. „Akce přivádí do prostor galerie nové návštěvníky. Od 24. července do poloviny srpna už navštívilo naše tréninky, semináře či workshopy, které pro veřejnost pořádáme zdarma, přes dva a půl tisíce lidí. Jedná se přitom o návštěvníky, kteří by si jinak možná cestu sem ani nenašli,“ říká Patrik Kubečka, brand manažer firmy Reebok.
HistorieGalerii dal postavit Spolek výtvarných umělců Mánes v roce 1928. V 50. letech komunisté spolek zakázali a jeho majetek propadl Svazu československých výtvarných umělců. Dnes galerii provozuje Nadace českého výtvarného umění, která je nástupnickou organizací svazu umělců. Spolek se o budovu dlouho neúspěšně soudil. |
Podle něj značka nijak neomezila umělecký chod galerie. „Hledali jsme termín, na který nebyla naplánovaná žádná výstava,“ dodává Kubečka.
S tvrzením, že komerční akce galerii pomáhají, ale nesouhlasí skupina Bolt958, která na protest do Vltavy z Mánesa vylila 200 litrů červeného barviva. „Mánes má sloužit umělcům, avšak v současné době je spíše rozděluje. Věříme, že město by si mělo vážit starých tradic, chtít, aby byla zachována prestiž této budovy, a nenechat ji kolemjdoucími vnímat jako reklamní výkladní skříň,“ tvrdí ve svém prohlášení skupina.
Její čin ale řadu lidí pobouřil. Vadilo jim, že červená barva pocákala také omítku a že barvivo mohlo ublížit řece a rybám v ní. Skupina si za svým činem ale stojí. „Forma protestu musí zrcadlit míru problému,“ odepsali deníku Metro aktivisté.
S tím, že má galerie se skladbou akcí problémy, souhlasí i výtvarná kritička Kristýna Drápalová. „Prostor nemá žádnou dramaturgii, kterou by určoval kurátor, a obsah je tak určovaný spíše poptávkou pronájmu,“ uvedla pro MF DNES Drápalová.