metro.cz

Chystají se další železniční tratě v tunelech pod Prahou

  5:42
Z Florence až do Nuslí a na Smíchov mají vést dva tunely novou stanicí Opera.
Plán podzemních tunelů pro železnici | foto: MHMPMetro.cz

Po čase opět ožil jeden z­ nejambicióznějších dopravních projektů, který má zrychlit a zjednodušit dopravu v ­Praze. Rada města podpořila Správu železniční dopravní cesty v ­přípravě nového železničního spojení, jehož cílem je propojení železničních tratí v­ centru města a zásadní posílení kapacity pro regionální i­ dálkové spoje. O návrhu bude rozhodovat zastupitelstvo na zářijovém jednání.

Studie Nové spojení 2 zahrnuje dva tunely. Část trasy budou mít společnou, oba začínají v prostoru Florence a napojují trať z Negrelliho viaduktu a­ od Balabenky u budoucí zastávky Karlín. Pokračují do nové podzemní stanice Opera umístěné mezi Hlavním nádražím a Muzeem. Stanice Opera umožní přestup na vlaky na Hlavním nádraží, na linky metra A, C a ­zajistí pěší dostupnost Václavského náměstí a jeho okolí. Jeden z ­tunelů dále pokračuje přes zastávku Karlovo náměstí na Smíchovské nádraží, kde se napojí linky od Radotína a­ druhý přes zastávku Náměstí Bratří Synků, za kterou se napojí v zastávce Eden linky od Hostivaře.

Tyto tunely by měly oddělit koleje příměstských vlaků od dálkových, odlehčit přetíženému Hlavnímu nádraží a­ vyřešit kapacitní i prostorové problémy železniční trati na Smíchov.

Projekt není nový – dopravně-urbanistická a technická studie Nového spojení 2 byla zpracována již v roce 2007, nyní je třeba zařídit změnu územního plánu, která umožní budoucí výstavbu. „Díky projektu Nové spojení 2 dojde k propojení příměstských vlaků, které dosud končí na Masarykově nádraží, s ostatními vlaky tak, aby nekončily v centru, ale centrem projely. Půjde tak například dojet jedním vlakem z­ Kladna do Vršovic nebo z­ Milovic na Karlovo náměstí,“ uvedla náměstkyně Petra Kolínská.

Zájem o železniční přepravu stále stoupá. Na území Prahy bylo v pracovních dnech v­ roce 2016 denně vypraveno zhruba 900 vlakových spojů, které za den přepravily 120 tisíc cestujících. Nový projekt uleví i MHD, protože trasy příměstských vlaků umožní části cestujících dojet vlakem až do cíle. „Celkem se jedná o ­12,5 kilometru nových úseků železničních tratí, z čehož bude 9,7 kilometru vedeno v ­tunelu, se dvěma povrchovými, třemi podpovrchovými dvoukolejnými stanicemi a ­jednou podpovrchovou čtyřkolejnou stanicí Opera, společnou pro obě trasy,“ řekl Ivan Lejčar, dopravní urbanista a ­spoluautor podkladové studie.

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek