metro.cz

Zlevnění ročního kuponu se vyplatilo. Jsou menší tržby, ale více cestujících

  5:27
Snížení částky za roční kupon na pražskou MHD se vyplatilo. Lidí jezdí o deset procent více.
Tramvajová trať na pražské sídliště Barrandov (ilustrační snímek) | foto: Martin MrázMAFRA

Plní se prognózy, které vyslovili politici i dopravní odborníci, když zastupitelstvo schválilo zlevnění ročního kuponu. V kase dopravce je méně peněz, ale cestujících v­ MHD přibylo.

Dopravnímu podniku mezi 1. červencem 2016 a letošním 30. červnem poklesly­ tržby z ­jízdného o 156,8 milionu korun proti roku 2014. Z­ celkových tržeb v pražské integrované dopravě to činí pokles o ­3,86 procenta.

Praha zlevnila roční kupon v roce 2015 z původních 4750 korun na 3650 korun. Po zlevnění ovšem stoupl počet cestujících. „Jsem rád, že se ukázalo, že se zvýšil počet cestujících a že propad tržeb je mnohem nižší, než kritici zlevnění očekávali,“ řekl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.

Podle prvních odhadů mohl podnik tratit několik stovek milionů, to se ale nepotvrdilo. Dopravnímu podniku po zlevnění vzrostl počet cestujících o ­109,7 milionu lidí, což představuje nárůst o necelých deset procent. Podnik ročně přepraví přes 1,5 miliardy lidí. Celkové tržby z jízdného loni klesly na 3,669 miliardy korun. Předloni na jízdném utržil podnik 3,788 miliardy korun. Celkem bylo v ­pražské integrované dopravě loni na­ jízdném vybráno 4,258 miliardy korun a po započtení­ uložených pokut 4,585 miliardy korun.

Letos v květnu radní rozhodli, že cena zůstane stejná i pro příští rok. Praha ročně přispívá na provoz dopravce částkou přes 12 miliard korun. Dopravní podnik je největší městská firma, která zaměstnává téměř 11 tisíc lidí. Jejím stoprocentním vlastníkem je Praha.

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek