metro.cz

První česká bezobalová sámoška sídlí v Praze 6

  18:05
Prodávat bez pytlíků a dóz chtějí i jinde. Prodejci vyškolí stovky zájemců.
„Naším cílem není jen prodávat, ale i přenést know-how k dalším lidem, kteří by v tomto oboru rádi podnikali,“ říká Petr Hanzel, ředitel Bezobalu | foto:  František Vlček, MAFRA

Luštěniny, těstoviny, ale i drogerii nebo kosmetiku na váhu a do vlastních nádob vám nově prodají u zastávky Hradčanská. Neziskovka Bezobalu tu totiž otevřela svou novou pobočku bezobalových obchodů. Podle ředitele organizace Petra Hanzela má nový obchod jedno prvenství. Jde o první samoobsluhu s prodejem jen do vlastních nádob v Česku.

Zachraň jídlo

  • Organizace Bezobalu není jediná, která Čechy vyzývá k šetření. Do boje s plýtváním se pustila také iniciativa Zachraň jídlo.
  • Mladí lidé z této iniciativy začali loni s pozapomenutým zvykem paběrkování na polích. Zachrání tuny křivých, příliš malých či příliš velkých plodin, které by jinak zemědělci museli vyhodit či zaorat.
  • Průměrný Čech vyprodukuje denně necelé kilo odpadků. To je pak 317 kilo na rok, přes jednu tunu na celou rodinu.

„Samozřejmě jsme zachovali také variantu klasické pultovky. Zákazník si tak bude moct vybrat, zda se obslouží sám, nebo dá přednost samoobsluze,“ odpověděl v rychlosti deníku Metro udýchaný Hanzel, podle kterého měli včera v prodejně v ulici Pod Kaštany docela fofr.

Nové Bezobalu však nebude pouze obchodem. Na organizaci se od vzniku prvního testovacího obchodu v roce 2014 obrátilo již přes 200 lidí se zájmem otevřít vlastní bezobalové obchody ve svých regionech. Dosud se podařilo rozjet podobné prodejny v Olomouci a ve Zlíně, podle Hanzela přibudou v nejbližší době obchody v Jihlavě či Opavě. 

„Několik obchodů již takto po konzultacích s námi vzniklo, ale potřebovali jsme pro školení lepší a větší zázemí, kde bychom mohli své know-how z testovacího obchodu předávat systematicky, aby bezobalových obchodů vzniklo za co nejkratší dobu co nejvíce. Nová pobočka se proto stane i střediskem, kde o víkendech budeme pořádat školení, na která jsme již získali i podporu ministerstva životního prostředí,“ vysvětluje Hanzel.

Prodej a nákup potravin a kosmetiky bez obalů může podle neziskové organizace významně snížit množství komunálního odpadu. Předpokládá to ovšem, že se zákazníci naučí chodit pro zboží s dózami, plátěnými pytli či lahvemi. Výhodou mohou být nižší ceny, protože pro výrobce znamená podle Hanzela bezobalový prodej nižší náklady na logistiku, balicí linky i marketing. 

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek