metro.cz

Taxíky komplikovaly cestu na letiště i v centru. Uberu vzrostly tržby

  5:08
Protesty taxikářů proti Uberu firmě naopak pomáhají. Tržby jim vzrostly o třetinu.
Doprava v okolí Ruzyně kolabovala, linky MHD jezdily mimořádně přes letištní plochu za asistence ostrahy letiště. | foto: Tadeáš HavlíkMetro.cz

Transparenty Stop Uber za­ čelními skly, nápisy TAXI na ­střechách posunuté stranou, pomalá jízda. Tak vypadala včerejší protestní akce několika stovek pražských taxikářů, která si v­ několika případech vyžádala zásah policistů. 

Ministerstvo chce srovnat pravidla pro taxislužby

Ministerstvo dopravy připravuje návrh změny zákona, která by umožnila postavit na roveň mobilní aplikaci a klasický taxametr.

Na přípravě nové legislativy ministerští úředníci pracují se zástupci provozovatelů alternativních taxislužeb. Podrobnosti o změně včetně způsobu, jakým by stát kontroloval záznamy jízd a výši odvedené daně, by měly být zřejmější po čtvrtečním jednání pracovní skupiny na Úřadu vlády.

Nahrazení taxametru mobilní aplikací, kterou by mohli kontrolovat státní úředníci on-line, je model, který Uber používá například v Estonsku. I v současnosti mají úředníci šanci zkontrolovat tyto údaje zpětně. Každá jízda je zaznamenaná, každý šofér musí mít daňové identifikační číslo, musí mít živnost.

Nevyužívání taxametru není jediným rozdílem, který šoféři taxislužeb alternativním aplikacím vytýkají. Vadí jim rovněž to, že šoféři pro Uber nejezdí označenými auty a nemusí mít zkoušky z místopisu.

V Praze jezdí zhruba pět tisíc taxíků. Magistrát má nyní v­ plánu razantně zvýšit počet kontrol, využije tak novely zákona, která umožňuje přísněji postihovat nepoctivé taxikáře. Zvýšení proběhne plošně, magistrát se ale výrazně zaměří především na Pařížskou ulici, hlavní nádraží a další nechvalně známá místa.

Řidiči zde chtěli vyjádřit svůj nesouhlas s­ praktikami společnosti Uber. Šoférům vadí především to, že řidiči jezdící přes mobilní aplikaci Uber nedodržují pravidla, jež platí pro řidiče tradičních taxi. Vadí jim zejména to, že pro podobné služby jezdí řidiči bez koncese, nemají auta evidovaná jako vozidla taxislužby a nemají taxametry.

Protest několik hodin komplikoval provoz u Letiště Václava Havla v Ruzyni, policisté tak řešili případy bezdůvodně pomalé jízdy. „Taková forma nátlaku je nepřijatelná! Teď jedou do centra, přitom slíbili, že to neudělají,“ komentovala včerejší dění pražská primátorka Adriana Krnáčová na svém twitterovém účtu poté, co taxikáři oznámili, že se z okolí letiště přesouvají k magistrátu. Na Mariánském náměstí troubili úředníkům pod okny, i zde padaly pokuty. K protestům se nepřipojily dispečinky Taxi Praha a Fix, které mají smlouvy s letištěm. V Ruzyni kvůli protestům zřídili informační centrum. „Cestujícím radí s­ problémy v dopravě 40 až 50 lidí,“ říká mluvčí Letiště Praha Marika Janoušková.

Nynější vlnu boje řidičů taxislužeb odstartoval incident, který se odehrál v polovině září. Skupina taxikářů zde napadla řidiče Uberu, který na Ruzyň přivezl cestující. Auto mu polepili nálepkami „ilegální transport“, sebrali telefon a jeden z nich mu nakonec rozbil čelní sklo.

Podle mluvčího Sdružení českých taxikářů Davida Bednáře se včerejšího protestu zúčastnilo přibližně čtyři sta taxikářů. Nikdo z nich podle něj neměl za cíl dělat výtržnosti, blokovat či ohrožovat. Zároveň ale uvedl, že pokud město nezačne konat, v dalších dnech budou protesty pokračovat. Aktivita taxikářů paradoxně v poslední době nahrává právě Uberu. Ve srovnání s týdny před incidenty se totiž podle statistik samotné firmy asi o­ třetinu zvýšil počet zákazníků i řidičů, kteří o aplikaci projevili zájem.

Příležitosti, jak se zviditelnit, využila také firma Liftago. Ta provozuje podobnou aplikaci jako Uber, s tím rozdílem, že do ní nesdružuje amatérské řidiče. „Nestávkujeme. Naopak. Pokud jste s ­námi ještě nejeli, s kódem SLUSNITAXIKARI máte slevu – promluvte si s našimi řidiči osobně. Budou rádi,“ napsal tým Liftaga. Na první čtyři jízdy nabízí slevu 50 korun.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek