metro.cz

V tramvajích přibudou stovky kamer na kapsáře a násilníky

  13:11
Jedním z podnětů pro posílení dohledu je nedávný útok fotbalových fanoušků na cestujícího.
Ilustrační foto | foto:  Michal Šula, MAFRA

Policisté zadrželi předminulou sobotu skupinu agresorů ve fanouškovských barvách fotbalové Sigmy Olomouc, kteří při jízdě tramvají napadli šestatřicetiletého muže pocházejícího z Afriky. Incident, který dopravní podnik odsoudil, mu nyní slouží jako další z důvodů, proč posílit své kamerové systémy v?tramvajích i autobusech.

Šmírování kvůli bezpečnosti není v tuzemské MHD žádnou novinkou

Podle Sdružení dopravních podniků ČR je používání kamer správné. Je totiž v souladu se zákonem o ochraně osobních dat.

Praha chystá umístit nehodovou kameru do 57 vozů tramvají typu 14T, 383 vozů T3R.P a 55 vozů tramvají KT8N2. Plánovaný počet tramvajových vozů se systémem záznamu vnějších, ale i vnitřních kamer je 250, a to typu 15T.

Pořizování záznamů ze svých tramvají a autobusů se zatím úspěšně brání 

Dopravní podnik města Olomouce. Sice zde kamery ve vozech najdete, ve skutečnosti ale nic nenahrávají. „Z těchto kamer není pořizován záznam a slouží pouze k tomu, aby měl řidič přehled o aktuálním dění ve voze,“ líčí Krčová. Ve zhruba sedmdesáti procentech autobusů tu mají pouze kameru, která sleduje dění před vozem.

Praha, Ostrava, Brno a Plzeň naopak kamery ve svých MHD využívají. Zatímco v Brně odhalují hlavně vandaly, v Ostravě slouží naopak jako prevence kriminality. „V souladu s registrací u Úřadu na ochranu osobních údajů lze tyto záznamy uchovávat maximálně pět dní,“ popisuje právní stránku mluvčí Dopravního podniku Ostrava Karolína Rycková.

Pokud dojde v MHD k napadení či většímu deliktu, policie záznam obvykle zveřejňuje i týdny po události. O termínu rozhoduje pověřený policista či celý jeho tým. Policisté musí brát při vyšetřování zřetel také na osobu poškozeného, proto někdy není zveřejnění videa vhodné vůbec.

„Dohled kamer bezesporu významně zvyšuje bezpečnost. Snažíme se, aby bylo více našich vozů vybaveno kamerovým systémem se záznamem, který by prospěl právě ke zvýšení bezpečnosti cestujících,“ doplňuje k tomu předseda představenstva a generální ředitel dopravního podniku Martin Gillar.

Zatímco ve stanicích metra a ve většině autobusů jsou dnes kamery pro Pražany již běžnou záležitostí, s osazováním tramvají, konkrétně takzvanými nehodovými kamerami umístěnými na čelní skla, začal dopravce teprve loni. Tehdy totiž získal povolení od Úřadu pro ochranu osobních údajů. „Zároveň dopravní podnik získal toto osvědčení pro záznam kamerových systémů, které jsou umístěny uvnitř a?vně vozů typu 15T. V rámci investičních akcí na rok 2018 bude řešit výběr dodavatele uvedených zařízení a následnou montáž,“ uvádí dopravce.

Není ale kamera jako kamera. Zatímco ty v prostředí metra automaticky ukládají záznam po dobu jednoho týdne, aby obrazové materiály v případě potřeby pomohly v práci policistům, pro monitoring vnitřku tramvají ještě dopravní podnik nahrávací režim ujasněn nemá. Kamerový systém v autobusech zase funguje na principu přenosu obrazu dopředu k řidiči a zároveň pořizování krátkého obrazového záznamu v nouzi. Pokud řidič zmáčkne tísňové tlačítko, v jeho kabině je vytvořen zakódovaný patnáctiminutový záznam.

„Tento záznam je možné do dvou hodin od vytvoření z vozu vyčíst, pomocí speciálního softwaru dekódovat a využít pro dokumentaci případného přestupku nebo trestného činu pro orgány činné v trestním nebo přestupkovém řízení. V současné době je takto vybaveno 656 autobusů, což činí 56 procent vozového parku autobusů,“ řekla deníku Metro mluvčí dopravce Aneta Řehková.

Do svých autobusů, trolejbusů a tramvají plánují kamery nainstalovat také Městské dopravní podniky v Plzni. Dění uvnitř vozů se rozhodli podle slov plzeňského primátora Martina Zrzaveckého sledovat proto, aby výrazně omezili počet případů napadení, kapsářství a výtržnictví. V monitoringu MHD chtějí však jít oproti Praze ještě mnohem dál. Záznamy mají být v budoucnu ukládány na dobu minimálně tří týdnů, do budoucna se počítá s přímým spojením s policií. 

„Už více než rok mají řidiči nouzové tlačítko, po jehož stisknutí dojde k okamžitému přednostnímu volání na dispečink, kde se zároveň automaticky zobrazí informace o vozidle. Policie tak dokáže zasáhnout během minimální doby,“ vysvětluje plzeňský koordinátor bezpečnosti Robert Houdek.

Kamerový dohled mají v?městské hromadné dopravě i Ostraváci. Již několik let je v jejich šedesáti šesti tramvajích a šesti trolejbusech sleduje 295 kamer.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek