metro.cz

Autobusům stačí jedny pneumatiky na celý rok

  10:30
Chladné počasí může řidiče i cestující v MHD potrápit. Stroje někdy vyřadí načas z provozu.
Ilustrační snímek | foto:  Michal Šula, MAFRA

Příchod zimy a ranní námrazy můžou občas některým autobusům způsobit nečekané potíže. Když k tomu navíc přidáme nápor cestujících ve špičce a zdolávání kopců, hrozí, že se stroj porouchá. Na místo pak musí dorazit mechanici dopravního podniku, případně hasiči, kteří autobus vyprostí ze svodidel nebo příkopu.

Na problém se zimou upozornil řidič pražského dopravního podniku Pavel, který si nepřál uvádět celé jméno. „Hlavně v terénu, kde je namrzlá nebo čerstvě nasněžená vozovka. Komplikace jsou i v kopcovité trase a na dlažebních kostkách, které kloužou prakticky celoročně. Na pražských zastávkách jich je opravdu požehnaně,“ vysvětluje řidič a dodává, že mrazivé počasí může zapříčinit i poruchu topení, kvůli níž musí být autobus stažen z linky. U starších vozů může také zatuhnout vazelína, použitá ve dveřních válcích a dveře pak nejdou otevírat.

Autobusům může rovněž ztěžovat jízdu hnací náprava, která je u současných autobusů umístěna vzadu. V kombinaci s přetížením a cestou do kopcovitého terénu mohou mít zejména v zimě problém kopec vyjet. Podle dopravního podniku jsou ale autobusy na zimní období připraveny.

„Celoročně používáme univerzální pneumatiky M+S na hnacích soupravách v souladu se zákonem. Zároveň mají autobusy dopravního podniku na hnacích nápravách antiprokluzový systém pro rozjezd ASR. Pokud je ale na vozovce náledí, je obtížné řídit jakýkoli dopravní prostředek,“ vysvětluje pro deník Metro mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Některé spoje proto i přes moderní technické vybavení mohou mít v zimě problémy, což potvrzují i zkušenosti cestujících.

„Když napadl sníh, tak se většinou zastavily všechny busy u zastávky nad kruhovým objezdem. Autobus byl navíc věčně přeplněný, takže měl v zimě vůbec problémy se rozjet, hlavně v kopci,“ říká cestující Lea Michálková, která jezdila autobusem 107 směrem na Suchdol do školy.

Náročnější terén a nepřízeň počasí zkrátka plným autobusům zřejmě nesvědčí a je přitom jedno, o jaký typ vozu jde. „Autobusy dopravního podniku jsou celkově na dobré úrovni, takže novější verze by asi měly stejné problémy,“ shrnuje na závěr oslovený řidič Pavel, který nechtěl uvádět celé jméno.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek