metro.cz

Zábradlí na Karláku opět mění barvu. Krycí černá se olupuje

  7:58
Madlo ohraničující zastávku Karlovo náměstí směrem na Moráň se čím dál více ošoupává. Černá barva, která tu před čtyřmi lety překryla tu původní klasickou červenobílou variantu, tak opět odhaluje původní nátěr. Hrazení kolem tramvajových zastávek má v Praze dostat jednotnou podobu.
Zábradlí u zastávky Karlovo náměstí. | foto: Jan David, Metro.cz

Zábradlí u zastávky Karlovo náměstí ztmavlo poté, co zde v roce 2014 opravovali dělníci chodníky. Načerno ho natřeli pracovníci Technické správy komunikací, kteří mají zábradlí v metropoli na starosti. Podle mluvčí správy Barbory Liškové tak učinili na žádost pražského Institutu plánování a rozvoje, který se na podobě Karlova náměstí dlouhodobě podílí.

Výběr krycí barvy se ale vzápětí stal terčem kritiky ze strany Pražanů. Zábradlí totiž nebylo ve večerních hodinách dostatečně viditelné, a to ani pro auta, ani pro řidiče. „Červenobílá barva je standard. Takovou používáme po celé metropoli dodnes. Důvod je jednoduchý. Červenobílá barva je nejlépe viditelná, jde tedy o bezpečnostní prvek,“ řekla deníku Metro mluvčí správy komunikací Barbora Lišková.

Podle mluvčího institutu Marka Váchy by se zábradlí mělo přetírat pravidelněji, zvláště na tak vytíženém místě, jako je zastávka na Karlově náměstí. Ačkoliv to byl právě institut, který se zábradlí rozhodl přemalovat, podle Váchy by bylo lepší osadit černé madlo. „Případné ošoupání pak není tolik vidět. Rozumíme však, že se jedná o finančně náročnější cestu, která není vždy možná,“ říká Vácha.

Po Praze lze však nalézt hned několik případů, kde se madla nezbarvují do červenobílé. U Vítězného náměstí v Praze 6 je například použité trubkové zábradlí natřené na tmavě zelenou, u moderních zastávek například na Barrandově lze zahlédnout modrou či chromovanou. Podle Váchy se ale v budoucnu podoba všech zábradlí v metropoli trvale sjednotí. „Tak jako jsme vyhlásili soutěž na odpadkový koš, lavičku a stojan na kolo, plánujeme v tomto roce vyhlásit soutěž i na zábradlí a přístřešek na zastávkách MHD,“ doplňuje Vácha.

Nové tmavohnědé koše, stojany na kola, a především lavičky s prohnutými opěradly, které ze soutěže vzešly, mají v Praze postupně nahradit drtivou většinu těch starých. V ulicích by se měly začít objevovat koncem tohoto roku. Designéři, jejichž návrh soutěž vyhrál, nyní spolu s městem dopracovávají návrh a vytvářejí výrobní dokumentaci. Praha následně musí vybrat také dodavatele.

Institucí, které mobiliář ve městě umísťují a spravují, je hned několik. Obvykle se spolu ale vzájemně příliš nekoordinují. Na některých místech se tak o ně nestará nikdo a jinde se zase zbytečně shlukují. Typickým příkladem je třeba okolí I. P. Pavlova, kde najdete hned čtyři různé typy košů vedle sebe. Nejnovější je křiklavě zelený. V širším centru Prahy se přitom nachází neuvěřitelných 72 typů odpadkových košů. Z toho 48 jich najdeme v Pražské památkové rezervaci.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek