metro.cz

Stříbrný výtah bude místo lanovky

  14:50
Přestavba dráhy pro novou zdviž v parku Mrázovka zaujala deník Metro. Kolejnice propojující spodní a horní budovu NH hotelu na Smíchově jsou obloženy lešením. Původní dráhu pro červenou lanovku, která tu dvaadvacet let vozila hotelové hosty i zájemce z řad Pražanů, tu do konce března nahradí stříbrná chromovaná kabina takzvaného šikmého výtahu.
Trasa budoucího výtahu (dříve lanovky) ze Smíchova k NH hotelu v parku Mrázovka

Trasa budoucího výtahu (dříve lanovky) ze Smíchova k NH hotelu v parku Mrázovka | foto: Metro.cz

Podle technického manažera hotelu Aleše Karbusického, který od začátku roku strávil kvůli přestavbě doma pouze pět nocí, jde ale pouze o slovíčkaření. „Jak můžete vidět zde, velké dva a půl metru široké kolo navíjející nosné lano tu nahradilo několik menších. Lana budou pro novou verzi čtyři a protiváhu bude dělat dvoutunový kvádr z betonu. Proto půjde technicky o výtah,“ říká Karbusický, zatímco nám v dolní strojovně ukazuje obrovský motor výtahu.

Po spuštění provozu se má pro zájemce o jízdu změnit jen pár detailů, jako třeba umístění obrazovek u vstupu k lanovce. Ty budou ukazovat, kde se kabina zrovna nachází. Technici také plánují ponechat stejnou rychlost, jakou jezdila stará verze kabiny, tedy pod dva metry za sekundu. Učiní tak i přesto, že by zvládla jet mnohem rychleji. „Rychlost může být až dva a půl metru za sekundu, což je poměrně hodně. Jde o kabinu, která se běžně montuje do těžkého terénu švýcarských hor,“ dodává Karbusický.

Původní lanovka, která měla za sebou téměř čtyři miliony jízd, občas zamrzala. Proto dostal nový systém ještě jednu vychytávku v podobě trubkových kolejnic, po kterých bude výtah tažen. Podle Karbusického rozhodně nehrozí ani to, že by se ve výtahu zasekli cestující hned v prvních dnech po spuštění, jako se to stalo pražskému dopravnímu podniku v nedaleké stanici metra Anděl. „Nová dráha bude vybavena také bočními schody, takže se budou moci cestující v případě poruchy hned sami evakuovat,“ doplňuje technik Karbusický.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek