metro.cz

Krnáčová proti zpomalení aut, zrušila rozhodnutí radních

  10:50
Harmonogram úprav Severojižní magistrály se má vrátit k přepracování. Podle primátorky je nekonkrétní.
Primátorka Adriana Krnáčová

Primátorka Adriana Krnáčová | foto: Magistrát hlavního města PrahyMetro.cz

Změny na náměstí I. P. Pavlova, úpravy kolem budovy Národního muzea, seřízení semaforů i doplnění přechodů – tak měla podle harmonogramu pražského Institutu plánování a rozvoje vypadat postupná proměna severojižní části magistrály mezi Hlávkovým a Nuselským mostem.

Na svém úterním zasedání radní harmonogram schválili a poslali jej tak do druhého kola ke konečnému rozhodnutí zastupitelům. To se však nelíbí pražské primátorce Adrianě Krnáčové, která nyní verdikt rady pozastavila.

Proměny magistrály

  • Změny, jako například zlepšení podmínek pro chodce nebo cyklisty, se začnou prověřovat již letos.
  • Harmonogram se týká tříkilometrového úseku mezi Hlávkovým a Nuselským mostem. Dopravní tepna zde míjí mnoho významných institucí: Národní muzeum, Státní operu či Muzeum hlavního města Prahy.
  • Jedním z cílů změn je zlepšit podmínky pro sto tisíc chodců, kteří denně magistrálu přecházejí.

„Rozhodla jsem se poprvé během svého funkčního období využít zákona o hlavním městě Praze, který mi umožňuje pozastavit usnesení rady v případě, pokud se domnívám, že je špatné, a o tom jsme já i celý klub ANO přesvědčeni,“ říká Krnáčová.

Zástupci hnutí ANO se bojí zpomalení plynulosti dopravy v hlavním městě. Vadí jim také, dle slov poslance a zastupitele Patrika Nachera, nekonkrétnost schváleného materiálu. Pražský institut plánování totiž na zasedání rady nedodal vizualizace všech plánovaných změn. Ty však byly dle primátorky i Nachera pro jednání klíčové.

„Jsme pro zlidštění magistrály, ale proti zacpání Prahy. Schválený tisk je velmi obecný a nikdo teď neví, jaké budou úpravy a jaké to bude mít důsledky,“ říká Nacher.

Podle náměstkyně primátorky Petry Kolínské jde však Krnáčová svým rozhodnutím „s kanonem na vrabce“. Schválené změny měly dle ní přinést postupnou rehabilitaci okolí magistrály, zejména u náměstí I. P. Pavlova, nebo doplnění přechodů na místech, kde již nyní auta čekají na semaforech.

„Nerozumím té hysterické reakci. Řekli jsme si, že zkusíme zúžit, ne zmenšit počet pruhů, ale zúžit tak, abychom získali místo pro parkování, a doplníme mobiliář. V normálním městě žádné usnesení ani nepotřebujeme,“ uvedla Kolínská. Jednání primátorky kritizují také další členové pražské Trojkoalice.

Podle předsedy výboru pražského zastupitelstva pro dopravu Matěje Stropnického schválená opatření rozhodně neměla ohrozit plynulost dopravy na magistrále. „Normálně tudy pojedou auta, pojedou tramvaje, pojedou kola, půjdou lidi pěšky. Normální město. Teď je magistrála krvácející ranou v samém jeho středu. Chceme jen spravedlivější podmínky pro všechny druhy dopravy na ní,“ doplňuje Stropnický.

Podle opoziční TOP 09 rozhodnutí primátorky svědčí o vnitřní rozpolcenosti koalice. Negativní efekt svého rozhodnutí na další vztahy mezi koaličními partnery ale Krnáčová označila jako podružný.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek