metro.cz

Voňavé hlavní nádraží nebude, plán se odkládá na neurčito

  7:50
Sen cestujících o provoněném vestibulu pražského hlavního nádraží pomalu, ale jistě bere za své. Podle plánu Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která má budovu na starosti, se zde již touhle dobou měly linout decentní tematické vůně přidávané do vzduchotechniky. Podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové je však nyní vše jinak.
Stav budovy pražského Hlavního nádraží 16. října 2016 | foto: Yan Renelt, MAFRA

Na vůni rozmarýnu, grapefruitu, citronu, limetky či pomeranče si budou muset cestující ještě počkat. „Výběrové řízení na dodavatele je pozastaveno. Záměr i samotná soutěž se přehodnotí,“ řekla deníku Metro Šubová. Proč se správce nádraží rozhodl na poslední chvíli od svého plánu upustit, je pro cestující záhadou.

Podle pravidelné vlakové cestující Andrey Kopečné by to mohlo být proto, že je na „hlaváku“ potřeba řešit důležitější věci. „Myslím, že se tu poslední dobou dost maká a opravuje. Peněz asi nemají nazbyt,“ míní Kopečná.

Správa železniční dopravní cesty plánuje letos za přípravu a realizaci oprav či rekonstrukcí nádražních budov v Praze a ve Středočeském kraji utratit téměř 207 milionů korun. Přímo do oprav a rekonstrukcí pražských nádraží půjde 51 milionů, do středočeských pak 118 milionů korun.

Už příští rok začnou práce na dvou klíčových pražských nádražních budovách. Ve středních Čechách se letos opraví nádraží v Kolíně, Hořovicích či Nelahozevsi. Zatímco letos probíhají z důvodu náročné projektové přípravy především opravy menších nádraží, už v příštím roce by se měly začít revitalizovat větší výpravní budovy jako například Praha-Smíchov či Praha hlavní nádraží. Řada významných projektů se však realizuje i letos.

„Na počátku roku jsme dokončili opravu nádražních budov ve Zdicích či Praze-Braníku, momentálně končí opravy budov v Kutné Hoře městě a v Příbrami,“ říká ředitel SŽDC v Praze Lukáš Fořt. „Naopak za pár týdnů začnou opravy staničních budov v Kolíně, Hořovicích, Karlštejně či Nelahozevsi. U většiny nádraží se v rámci jednotlivých projektů opravuje fasáda, mění okna a dveře a revitalizují se prostory pro cestující,“ dodává Fořt.

Letos se SŽDC podle Fořta ve větší míře zaměřuje na komerční využití nádražních prostor. To znamená třeba to, aby na každém větším nádraží nechyběl bankomat, nápojový automat, případně kavárna, trafika či nějaké občerstvení. „Chceme vytvořit určité standardy pro různě velké nádražní budovy,“ doplňuje Fořt.

Investice do nádraží

  • Přehled největších plánovaných investic do nádražních budov ve Středočeském kraji a v Praze v letech 2018 a 2019 pro vás připravil deník Metro. Částky jsou uvedeny v milionech korun.
  • Praha hl. n. 1000, Praha-Smíchov 250, Beroun 240, Kolín 66, Zdice 8,8, Příbram 8,8, Kutná Hora město 7,7, Hořovice 6, Karlštejn 5,8, Čachovice 5,5, Nelahozeves 5,5, Nižbor 5, Bratkovice 5.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek