metro.cz

Když hoří, akci velí hasiči a určují veškerý postup

  5:55
Komu z vedení Prahy zvoní mobil oznamující velkou havárii jako první, jako byla ta minulý týden, kdy propukl velký požár v Hostivaři? A jak celé řešení podobné situace probíhá? Deník Metro se na to zeptal Daniel Bartáka, vedoucího oddělení krizového managementu hlavního města.
Daniel Barták, vedoucího oddělení krizového managementu hlavního města | foto: Pavel Hrabica, Metro.cz

Kdo se dozvídá jako první, že někde hoří?
V případě magistrátu vše registruje služba v operačním středisku krizového štábu, které se nachází v hlavní budově magistrátu na Mariánském náměstí. Služba funguje nonstop. Středisko má průběžné informace od hasičů, policie, záchranky a městské policie, tedy od všech složek Integrovaného záchranného systému (IZS). A nejen to, má přehled i o ostatních důležitých organizacích, například o provozu dopravního podniku či dodávce vody nebo elektrické energie. V případě požáru naše středisko nejdřív ověří informaci u všech složek IZS. Potom podle rozsahu a závažnosti je nutné informovat příslušné odpovědné osoby hlavního města a městské části, které se událost týká.

Kdo to je konkrétně?
Minulý týden to byla tedy radnice Prahy 15. Každá z dvaadvaceti městských částí má vyčleněné pracovníky krizového řízení. Ti neslouží, jako my, nonstop, ale jsou na telefonu. Když například hořelo koncem loňského roku ve Vinoři, spolupracovali jsme kromě pražských městských částí úzce i se Středočeským krajem, protože hořelo na okraji Prahy a kouř se šířil směrem do středních Čech. Chci jen upozornit, že v takových případech velí hasiči, oni určují stupeň ohrožení a veškerý postup. Naše operační středisko jim poskytuje pomoc při distribuci informací nebo další podpůrné činnosti, kterými jsou právě například součinnost s hlavním městem a městskými částmi.

Musíte být přímo na místě ohrožení?
Není to naše povinnost, ale zcela samozřejmě to děláme, protože je vždy lepší, když můžete mluvit přímo s velitelem zásahu hasičů a také vidět dění na místě. Potom se na vzniklou situaci lépe reaguje.

Jak se o akci a jejím průběhu dozví primátorka?
Vedení hlavního města je průběžně prostřednictvím SMS informováno o všech důležitých událostech. Pokud se jedná o požár, záleží na vyhlášeném stupni požárního poplachu. V případě Hostivaře byl hasiči postupně vyhlášen až stupeň nejvyšší, tedy stupeň zvláštní. Při něm má velitel zásahu povinnost ze zákona informovat primátorku a také starostu městské části, i tuto službu zprostředkovává magistrátní operační středisko. Nicméně primátorka, radní pro bezpečnost a starosta městské části a další funkcionáři města už o požáru věděli, díky SMS rozeslané krátce po jeho vzniku.

Jaké jsou způsoby informování obyvatel?
Kvůli hostivařskému ohni byli obyvatelé v lokalitách, kam večer směřoval kouř, informováni hlasovým upozorněním přes elektronické sirény, které kromě houkání umožňují i hlasové informování, lze přes ně vysílat i rozhlasovou relaci.

Neznělo hlášení během požáru v Hostivaři pozdě?
V prvních hodinách, kdy byl žár nejvyšší, stoupaly zplodiny přímo nahoru a vlastně nikoho v širším okolí nezasahovaly. Klesat začaly až poté, kdy hasiči oheň utlumili. Protože jsme napojeni i na meteorology, věděli jsme, kterým směrem vane vítr. Kromě toho byla na místě hasičská chemická laboratoř, která průběžně projížděla kouřem zasaženou oblast a prováděla měření, zda koncentrace jedovatých látek v kouři nejsou nebezpečné. Navíc policejní vrtulník s termovizí zmapoval šíření zplodin z požáru. Proto na základě všech dostupných informací pak vydal velitel zásahu pokyn k vysílání informačního hlášení. Tam, kde nejsou sirény umožňující i hlasové hlášení, vyjížděla policejní auta a varovala přes ampliony.

Kdo to hlasové varování konkrétně vysílá?
Varování a vyrozumění obyvatel provádí naše operační středisko ruku v ruce s hasiči. Mluvené slovo, tak jak tomu bylo při požáru v Hostivaři, jsme spouštěli z magistrátu. Buď se informace nahraje a pak opakovaně pouští, jako to bylo minulý týden, nebo pokud je třeba rychlé reakce, oznamuje se to přes mikrofon živě.

Má operační středisko horkou linku?
Myslíte telefonní číslo, na které se nám občan dovolá? Ne, nemá ji standardně, protože to není jeho primární poslání. Ale pokud je to potřeba, jsme schopni doslova během několika minut zřídit bezplatnou infolinku. Tak to bylo například při posledních povodních. Jinak lze najít informace, když se něco děje, na adrese bezpecnost.praha.eu, a pokud se občan zaregistruje, mohou mu o důležitých událostech chodit e-maily. Portál je v provozu teprve několik měsíců, stále jej zdokonalujeme, ale jsem přesvědčen, že právě zde je vše potřebné, co se právě děje, k nalezení.

Den, kdy v Hostivaři hořelo, byl státní svátek. Byla to výhoda, že bylo v Praze málo lidí a malý provoz?
V tomto případě ano. Paradoxně to byl částečně problém pro pracovníky Českého červeného kříže. Ti totiž při podobných událostech zajišťují zázemí pro zasahující jednotky a také mají na starosti třeba jejich občerstvení. Když si představíte hasiče, který je hodinu v ohni s dýchacím přístrojem, je vyčerpaný a dehydrovaný, je jasné, že se potřebuje najíst a napít. Ve svátek, kdy jsou supermarkety zavřené, je ale obtížné koupit ihned někde jídlo a pití. To nejsou věci, které můžete mít někde schované ve skladu, protože by se zkazily. Ale v tomhle je Červený kříž naprosto dokonalý. Mohli to nakoupit na čerpacích stanicích, jenže tam je lahev vody třikrát dražší. Zjistili si ale, že jediný otevřený supermarket je na letišti, tak tam zajeli nakoupit. Hodinu poté, co požár vypukl, už měli hasiči k dispozici stan i s občerstvením a pomocí.

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek