metro.cz

Přívoz místo železničního mostu nestíhá, zájem je velký

  7:57
Tlačenice, dlouhé čekání i hádky cestujících s převozníky. Tak popisují někteří Pražané krušné chvíle, které zažívají na přívozu linky P5. Ta totiž díky opravám lávek železničního mostu několik měsíců slouží jako jediná přímá spojnice mezi Výtoní a smíchovskou náplavkou.
Přívoz (ilustrační foto) | foto: Václav Jukl

Malá loďka, která je zvyklá běžně vozit pouze několik cestujících a maximálně dvě jízdní kola, tak zejména ve špičce zažívá těžkou zátěžovou zkoušku. „Na zastávce Kotevní jsem s kočárkem o víkendu čekala čtyřicet pět minut, abych překonala třicetimetrovou vzdálenost přes vodu. Problém není jen v tom, že se chce přepravovat hodně lidí, cestující místo slušného čekání na břehu rádi lezou přímo na molo, kde nemají co dělat. Chtělo by to nějaké informační cedule, aby mohli převozníci přepravu lépe korigovat,“ stěžuje si deníku Metro čtenářka Kristýna. Na zastávce Kotevní vzniká kvůli špatné organizaci ještě další problém.

Přes zastávku Kotevní totiž projíždí přívoz dvakrát za sebou, vždy ale v jiném směru. Toto pravidlo však mnoho lidí nechápe, a tak zde vznikají zbytečné prostoje. „Ty lodě navíc nejsou stavěny pro větší skupiny cyklistů, kterých zde s uzavřením mostu i hezkým počasím přibývá. Vždycky je lepší jet v klidu po Císařské louce a pak si přejet přívozem než jet po Nádražní nebo Strakonické ulici, kde je provoz,“ míní čtenář deníku Metro Libor.

Problémy, které na přívozu linky P5 vznikají, nejsou novinkou ani pro organizaci Ropid. Ta má přepravní lodě v rámci pražské integrované dopravy v hlavním městě na starosti. Podle jejího mluvčího Filipa Drápala nyní odborníci prověřují, zda přívoz skutečně jezdí v technicky nejkratších možných intervalech, tedy deseti minut. Podle něj mají nyní převozníci navíc pokyn jezdit při zvýšené poptávce ještě častěji, než jim ukládá jízdní řád. „Když ani to nepomůže, měl by dopravce vyzkoušet nasazení ještě o něco větší lodi. Musí se ale ještě prověřit manévrovatelnost u přístavišť, aby se tím situace naopak nezhoršila,“ vysvětluje Drápal a dodává, že mezi Výtoní a Smíchovem lze využívat nejen přívoz, ale také tramvajové linky 7 a 21.

Přívoz P5 jezdí běžně pouze v sezoně, tedy od dubna do října. Kvůli opravám na mostě ale mimořádně vyrazil již v polovině prosince loňského roku. Opravy lávek na železničním mostě mají trvat zhruba dva roky. Hlavní části rekonstrukce jsou naplánovány až na letní sezony 2018 a 2019, protože práce je možné zahájit až po květnové odstávce plynovodu umístěného na konstrukci lávek. Po té jižní budou moct chodci překonávat Vltavu již od září.

Jen dlouhé fronty

  • V hlavním městě jezdí v rámci PID v současné době osm přívozů.
  • Podle historických poznatků jich však na území dnešní Prahy na Vltavě dříve existovalo téměř padesát.
  • Ten nejnověji zprovozněný jezdí od loňska na místě, kde dříve stála trojská lávka. Jezdí pod označením P8 a propojuje Císařský ostrov a Troju. I zde se však o slunečných víkendech tvoří dlouhé fronty.
  • Přívoz P5 a P8 nejsou jediné, které v posledních měsících posloužily v metropoli jako mimořádná výpomoc při mimořádných událostech.
  • Sezonní přívoz P7 Pražské paroplavební společnosti zvaný HolKa rovněž krátce sloužil při uzavření Libeňského mostu pro MHD.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek