metro.cz

Eskalátory na Andělu jsou pomalejší, mají ale brzdy

  7:52
Jízda po odlehčených schodech z metra na Smíchově se protáhne o dvacet sekund.
Eskalátory ve stanici metra Anděl

Eskalátory ve stanici metra Anděl | foto: Metro.cz

V současné době se můžete v pražském metru svézt po 268 pohyblivých schodech od šesti výrobců v celkem třiadvaceti provedeních. Jednotlivé eskalátory přitom vozí cestující různě rychle, od téměř šnečích 0,5 po svižnějších 0,9 metru za sekundu. Tento zdánlivě nepatrný rozdíl pociťují od pondělka také cestující, kteří po devítiměsíční uzavírce opět využívají eskalátory výstupu ze stanice metra Anděl.

Schody od firmy Schindler totiž již musejí splňovat moderní normy. Jízda na nich se tak cestujícím protáhne o zhruba dvacet sekund.

„Starší schody ruské výroby, uvedené do provozu ještě před přijetím harmonizovaných evropských norem, mají s výjimkou povolenou rychlost 0,9 metru za sekundu. Současně platná legislativa povoluje rychlost až 0,75 metru za sekundu. Tou jezdí také nově zprovozněné eskalátory ve stanici Anděl, tedy nejrychleji, jak jen mohou,“ řekla deníku Metro mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Převážná většina pohyblivých schodů je v metru provozována rychlostí 0,65 metru za sekundu. Pokud ale byly schody vyrobeny a nainstalovány v osmdesátých letech, obvykle se na nich svezete rychleji. Vůbec nejpomalejší eskalátor najdeme například na Palmovce, naopak nejrychleji jezdí schody třeba na Andělu směrem Na Knížecí.

„Máme ještě několik posledních eskalátorů československého výrobce Transporta. Nejstarší jsou z roku 1978 a ty se točí na Můstku do Paláce Koruna,“ dodává technik dopravního podniku Martin Kodrle.

Všechny eskalátory v metru jsou vybaveny automatickou havarijní brzdou. Ani nové eskalátory na Andělu, jejichž každý schod je oproti starší verzi o 27 kilo lehčí, a tedy uspoří náklady na elektřinu, není výjimkou. Důvod je podle techniků dopravce prostý. Brzda dokáže zabránit tomu, aby se při poruše rozjel eskalátor opačným směrem. Podobný případ se stal v roce 2014 na Můstku. Tehdy se zde zranily tři ženy.

„Norma umožňuje to, že pokud je mechanický převod elektromotoru na schodové pásmo, tedy přes převodovku, havarijní brzda tam být nemusí. Což byl tento případ, proto tam brzda dříve nebyla,“ vysvětluje dřívější absenci brzd Kodrle.

Letos v září dopravce plánuje dokončit rekonstrukci ve stanici metra Náměstí Republiky, kde podnik rovněž vyměňuje eskalátory a odstraňuje průsaky. V říjnu pak zahájí práce ve stanici Karlovo náměstí.

Schody na Andělu

  • Redaktor deníku Metro se vydal svézt na nových eskalátorech ze stanice metra B Anděl. Zjistil, že jsou výrazně pomalejší než jejich ruští předchůdci.
  • Při jízdě nahoru i dolů na eskalátoru strávíte přibližně jednu minutu čtyřicet vteřin. Běžná doba jízdy na starších ruských schodech, dolů i nahoru, přitom vyšla zhruba na minutu a čtvrt. V případě, že se cestující rozhodne po volné straně směrem dolů jedoucí eskalátor sejít, nově mu to trvá 45 sekund, tedy o 15 sekund déle, než mu stejná cesta trvala dříve.
  • Pokud nový eskalátor srovnáme s jeho kratším ruským kolegou na protější straně směr Na Knížecí, je tento rozdíl ještě propastnější. Tento eskalátor vás totiž nahoru vyveze za minutu a 8 vteřin, tedy o 32 vteřin rychleji.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek