metro.cz

Klánovice přijdou o spěšné vlaky

  9:57
Odpor místních z Prahy 21 je dle dopravců přehnaný. Spoje tu zmizí jen částečně.
Petice v Klánovicích | foto: Filip Jaroševský, Metro.cz

Železniční stanice Klánovice je na trase z Prahy do Kolína jednou z nejfrekventovanějších. Denně se přes ni dopravují do svých domovů nejen místní z Klánovic, ale také obyvatelé Šestajovic, Újezda nad Lesy, Koloděj, Květnice či Jiren. Není proto divu, že mezi místními způsobily menší pozdvižení plakáty vyzývající k podpisu petice za zachování ranních rychlíků.

Podle nových jízdních řádů pražského organizátora dopravy Ropid, které začnou platit od prosince, by zde totiž měly přestat zastavovat takzvané spěšné vlaky. Ty se zde podle lidí podepsaných pod peticí těšily velké oblibě zejména u studentů.

„Sám jezdím pravidelně vlakem v 7.18 z Klánovic a nástupiště je vždy přeplněné. Vlak zastavuje jen v Libni a pak na Masaryčce. Je to super spoj, který s kamarády využívám. Byla by veliká škoda o něj přijít,“ řekl deníku Metro jeden z odpůrců změny Aleš Rudl.

Spěšné spoje podle autorů petice značně ulehčují přetíženým zastávkovým osobním vlakům. Loni však v Klánovicích stavěly pouze tři, letos ještě o jeden méně. „Pokud by došlo k úplnému odebrání těchto spojů, situace se ještě zhorší,“ píše se v petici.

Zastavování spěšných spojů v Klánovicích je dle mluvčího Ropid Filipa Drápala již přežitkem. Nejde však o rozmar pražského organizátora dopravy, ale o domluvu se Středočechy. „Spěšné vlaky jsou primárně určené pro zajištění rychlé dopravy v rámci regionu ze vzdálenějších lokalit Středočeského kraje. Zde jsou osobní zastávkové vlaky již nekonkurenceschopné vůči automobilové dopravě. Z toho důvodu není vhodné slučovat obsluhu těchto lokalit s městskou dopravou, neboť vznikají časové ztráty,“ vysvětluje Drápal. „Ty pak u mnohých vedou k volbě jiného dopravního prostředku k cestování, což zase zatíží pražské silniční sítě,“ dodává Drápal.

Ropid totiž nově nechá soupravy těchto spojů jezdit jen po takzvané nulté koleji, tedy té prostřední, ke které se nelze dostat z nástupišť. Spěšné vlaky budou navíc od prosince Klánovicemi projíždět takřka v okamžiku, kdy budou na nádraží stát klasické osobní vlaky linky S7. „Tyto vlaky budou v této době pro cestující posíleny a některé budou zdvojeny až na kapacitu 620 míst k sezení. Snad půjde o dostatečnou náhradu,“ slibuje Drápal.

Zastávka Praha-Klánovice má navíc mezi vlakovými stanicemi poměrně specifické postavení. Ačkoli je k ní vedeno několik autobusových linek, které následně rozvážejí cestující do desítek okolních obcí, nemá jako součást Prahy regionální význam.

U klánovického nádraží je cestujícím zdarma k dispozici také kapacitní parkoviště v režimu P+R. To se má v budoucnu ještě zvětšit. Z místního zpravodaje je však patrné, že počet aut kolem nádraží není místním právě po chuti. „Místo kácení lesa pro výstavbu parkoviště by se radnice měla snažit o omezení individuální automobilové dopravy,“ cituje zde názor jednoho z občanů Štěpánka Čtrnáctá.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek