metro.cz

REPORTÁŽ: Jeden den v Praze bez plastů

  5:55
Deník Metro si zkusil, zda jde v metropoli nakoupit do vlastního nádobí.

Další 2 fotografie v galerii
Salát z vlastní sklenice chutnal výborně. | foto: Marek Hýř, Metro.cz

„Dobrý den, prosím toust a džus. Ten prosím do svého kelímku,“ objednávám si u pultíku v McDonald’s. Dnes jedu podle pravidel Zero Waste. Jinak řečeno, zkusil jsem si jeden den žít bez plastových kelímků a jiného jednorázového odpadu.

Džus mi ale v rychlém občerstvení na Andělu do mého hrnku nevydají. „Nejde to. Leda bych vám nápoj natočila do kelímku a vy si to přelijete,“ nabízí mi slečna u pultu. Odmítám a nechám si zavolat vedoucího. „Máme taková pravidla, nemůžeme vzít vaše nádobí do naší provozovny,“ vysvětluje mi vedoucí a dál se k tématu nechce bavit.

„Vlastní nádobí zákazníků by se z hygienických důvodů nemělo nosit do zázemí provozovny a do kuchyně. Takové nádobí se totiž nesmí míchat s nádobím provozním z důvodu možného přenosu infekce a nečistot,“ vysvětluje Dana Šalamunová, mluvčí Krajské hygienické stanice Středočeského kraje.

Pokud ale zákazníkovi prodejce nalije pití v prostoru před kuchyní, tak to z hygienického hlediska problém není. O tom se také sám přesvědčuji. Poté co jsem snědl toust, jsem šel vedle do McCafé. Slečna z kavárny mi můj hrníček dokonce vymyla horkou vodou a kávu bez problému nalila.

Cestou do redakce se ještě stavím pro svačinu. V lahůdkářství si objednávám pochoutkový salát a prodavačce podávám vlastní malou zavařovací sklenici. Jediný dotaz na moji netradiční objednávku je ten, jak moc plnou nádobu chci.

Poslední součást mého bezobalového testu je odpolední zastávka v prodejně Click Coffee. Prodejna funguje trochu jinak, než jste u kavárny zvyklí. Nápoj si zde sami uděláte z automatu do kelímku. Mletou kávu pak zaplatíte na běžné pokladně. Můj přinesený hrneček se dokonce prodejci líbil. „My jsme vlastně rádi, když si vezmete svůj hrneček, my tak ušetříme,“ usmívá se prodavač u placení. Denně tu prodají zhruba 200 jednorázových kelímků s plastovým víčkem.

Podle kampaně Dost bylo plastu Evropané denně spotřebují 725 milionů jednorázových kelímků na kávu. Řada firem si tuto ekologickou zátěž uvědomuje a snaží se plastové jednorázové nádobí omezovat. Například řetězec Starbucks zákazníka za vlastní kelímek odmění desetikorunovou slevou na nápoj. Zákazníci CrossCafe nebo Bageterie Boulevard začnou dostávat jídlo ke konzumaci na místě v keramickém nádobí. Ve smíchovské Kavárně co hledá jméno úplně eliminují plastová brčka. Občerstvení UGO se pro změnu zavázalo, že do konce roku 2020 ušetří až patnáct tun jednorázového plastu.

Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek