metro.cz

Zahradní Město i Eden. Nová železnice potěší fandy fotbalu

  5:39
Na jihozápadě Prahy vzniká největší železniční stavba posledních 10 let.
Z nové stanice Eden to bude na stadion pár kroků.

Z nové stanice Eden to bude na stadion pár kroků. | foto: SŽDC

Příští stanice Praha-Eden. Tahle věta se poprvé rozezní desátou městskou částí za zhruba tři a půl roku. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se tu v těchto dnech pustila do stavby moderní vysokorychlostní železniční tratě, která má přinést dvě zcela nové zastávky Eden a Zahradní Město. 

Trať bude mezi nimi nově kratší. Zaniknout má totiž zastávka Praha-Strašnice, která se přesune do prostor bývalého vršovického seřaďovacího nádraží. Podle radnice Prahy 10 přinese stavba spoustu výhod.

„Prodlouží se podchod pod vršovickým nádražím, přestupní terminál Zahradní Město pak spojí vlaky, tramvaje i autobusy. Zastávka Eden bude navíc poblíž stadionu, takže fanoušci fotbalových klubů vystoupí z vlaku hned u něj,“ uvádí Praha 10 na svém Facebooku.

Pražské železniční tratě jsou podle odborníků v posledních letech vytížené na maximum a nové spoje už není kam přidávat. Praha se má proto do roku 2030 proměnit v metropoli vlaků. První na řadě má být právě úsek na jihozápadě Prahy.

Podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše jde o maximálně komplikovanou stavbu, při které položí pracovníci správy celkem 29 kilometrů kolejí. Stavba si vyžádá také rekonstrukci devíti mostů, z nichž některé vedou přes významné tahy, jako je ulice Průběžná, V Korytech, U Vršovického hřbitova nebo třeba Vršovická.

Metropole vlaků

  • Současná stavba zasáhne nejen Prahu 10, ale také okrajové části Prahy 15, Prahy 2 a Prahy 4. Prochází Hostivaří, Strašnicemi, Záběhlicemi, Michlí, Krčí, Vršovicemi, ale i částí Nuslí a Vinohrad.
  • Správa železnic postupně obnovuje i menší stanice. 
  • Letos na to vyčlenila 51 milionů korun. Začátkem roku se otevřela opravená budova v Braníku, další má být nádražní objekt v Čakovicích a Horních Počernicích. V plánu je také větší investice do Smíchovského nádraží.

„Stavba zasahuje i na další trati ve směru Praha-Krč, Praha hlavní nádraží a Praha-Vyšehrad. Železnice mezi Benešovem a Prahou, která vede přes zastávku Praha-Strašnice, bude v rámci stavby přeložena do souběhu s tratí Praha-Malešice a Praha-Vršovice,“ říká Illiaš s tím, že cestující musejí počítat s výlukami.

Zlepšit návaznost vlaků na MHD a ulevit tak hlavnímu městu od aut dojíždějících Středočechů mají i další zastávky. Ty mají v dalších letech vzniknout například na Výstavišti, v Bubnech, v Liboci, Karlíně, Jahodnici, Kbelích, Hostivici, Libni či na Spořilově a Rajské zahradě.

Velký otazník dodnes visí nad vybudováním zastávky Výtoň. Její případný vznik se v minulosti nelíbil zejména památkářům, kteří měli problém s návazností na historický most. 

Poté, co SŽDC jako správce navrhla jeho bourání, je vznik zastávky dle odborníků v dohledné době nepravděpodobný. Sám správce však přiznává, že prosadit i samotné bourání mostu nebude nic jednoduchého. Úsek je navíc plně vytížen a měl by se ideálně rozšířit ze dvou kolejí na tři. 

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek