metro.cz

Novinky v MHD: Kupon na kreditce i konec validátorů

  8:12
Způsob odbavování cestujících se zjednoduší. Pomůže k tomu aplikace i slevy na vlak.
Finální podoba nové čipové karty pro městskou hromadnou dopravu (23.2.2016) | foto: Magistrát hlavního města PrahyMF DNES

Praha bude brzy větší. Alespoň podle množství tarifních pásem její integrované dopravy, které se během podzimu rozšíří o dvě navíc. Osmé a deváté pásmo by mělo nově zahrnout do pražské dopravy zbytek vlaků a autobusů ve Středočeském kraji a celý systém tak sjednotit pod jeden velký celek. Než se tak ale stane, čeká na Pražany a Středočechy, kteří cestují denně do hlavního města, celá řada novinek.

V následujících dnech například odpadne pro cestující nutnost nechat si nahrát kupon MHD pouze na Lítačku. „Hlavní novinkou je rozšíření možnosti nahrát si předplatní kupony Pražské integrované dopravy (PID) na In Kartu Českých drah nebo na bezkontaktní platební kartu. Při nákupu jízdného přes internet na e-shopu Lítačky nebo dopravního podniku už nebude nutné chodit k validátoru,“ uvádí Pražská integrovaná doprava na svém webu.

Zároveň se rozšíří možnosti pořízení jízdenek pro jednotlivou jízdu prostřednictvím nové mobilní aplikace s názvem PID lítačka. Díky nové aplikaci bude možné nakoupit jednotlivé jízdenky přes mobilní telefon, a to nejen pro cestování po Praze, ale i v mimopražských tarifních pásmech PID, tedy i ve vlacích a příměstských autobusech. 

„K dispozici bude celý sortiment plnocenných jízdenek dle pásmové i časové platnosti, od základní dvoupásmové jízdenky za 12 korun až po jedenáctipásmovou jízdenku za 84 korun. Koupit bude možné i jedno- či třídenní jízdenky pro Prahu nebo všepásmové jednodenní jízdenky za 240 korun,“ dodává web PID s tím, že aplikaci představí firma Operátor ICT do konce srpna.

Změny v dopravě

  • Dle materiálu, který pražský organizátor dopravy Ropid předal radním, čeká dopravu v hlavním městě řada změn.
  • Opravit se má deset stanic metra. Na seznamu figurují stanice Dejvická, Skalka, Palmovka nebo Opatov. V následujících pěti letech je pak v plánu rekonstrukce několika dalších.
  • Metro by mohlo nově jezdit častěji o víkendu. Na lince C každých pět minut, na lince B pak po šesti minutách.
  • Nová tramvajová trať by mohla vést z Dědiny na Slivenec a z Modřan na Libuš. Opravit se má trať ve Vinohradské ulici, Hlávkův a Libeňský most. Počítá se také s tím, že se tramvaje vrátí na horní část Václavského náměstí. První náznak nové trati vznikl u Národního muzea.
  • Hovoří se také o vedení autobusů tunelovým komplexem Blanka. Podle Ropid je to možné, chybí však řidiči. Plánuje se také prodloužení jízd lanovky na Petříně či rozšíření železnice o zastávky Slavia-Eden, Výtoň nebo Nádraží Zahradní Město.

Další dopravní novinku ocení především rodiče s dětmi, studenti a senioři, kteří využívají příměstskou dopravu. „S prvním zářijovým dnem začnou platit výrazné slevy na jízdném, které na jaře schválila vláda. Týkají se cestujících od 6 do 18 let, studentů od 18 do 26 let a cestujících starších 65 let. Cestující těchto kategorií mohou nově využívat jízdenky se slevou 75 procent z obyčejného jízdného. 

Tu bude možné uplatnit ve všech vnitrostátních spojích a za určitých podmínek i ve vlacích mířících do zahraničí,“ říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

K prokázání nároku na slevu bude postačovat prokázat věk, ke slevě pro studenty od 18 do 26 let bude nutné se prokázat průkazem ISIC, žákovským průkazem nebo průkazkou PID s potvrzením o studiu. Tyto slevy nahrazují žákovské jízdné v příměstské dopravě. Pro cestování po Praze se posouvá věková hranice mezi kategoriemi Junior a Student z 19 na 18 let. „To znamená nutnost doložit potvrzení o studiu i pro osmnáctileté, pokud chtějí cestovat levněji,“ doplňuje PID. 

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek