Prázdná tramvaj, která jede po rovině čtyřicítkou, dokáže zastavit při použití všech brzdných systémů nejdříve za osmnáct metrů. Tento fakt má v metropoli každoročně na svědomí množství srážek s chodci, které v některých případech končí i smrtí.
Smutným statistikám se snažil dopravní podnik v minulosti bránit tím, že se stále méně pozorným Pražanům, kteří nezřídka soupravám sami vstupují do cesty, snažil domluvit v médiích. Teď se však rozhodl, že raději naučí tramvaje zastavovat efektivněji.
Rekordní měsíc5
|
„Provedeme první testy antikolizního systému tramvají typu T6A5 v areálu Opravny tramvají v Malešicích. Systém funguje na principu směrových antén a komunikačním přenosu krátkých datových zpráv mezi jednotlivými vozidly. Podle nastavených kritických parametrů pak toto zařízení vyhodnocuje míru rizika srážky tramvaje a varuje řidiče,“ uvádí pro deník Metro dopravní podnik.
U starších typů půjde toto varování zajistit akustickým signálem a u nových tramvají pak může tento antikolizní systém zastavit tramvaj bez zásahu řidiče. „Tramvaj má oproti automobilům velmi odlišné a specifické jízdní a brzdné vlastnosti. Do budoucna bychom chtěli systém rozšířit právě o zařízení, která se používají v autonomním řízení u aut,“ dodává technický ředitel dopravního podniku Oldřich Vytiska.
Na výběru vhodného systému a jeho zprovoznění spolupracuje dopravce s experty z ČVUT. Zařízení pro účely testování poskytne bezplatně americká firma Protran Technology.
„Pokud bude zařízení vyhovovat všem požadavkům, budou testování a schvalovací proces ukončeny po šesti měsících,“ upřesňuje Vytiska.
Smrt na I. P. Pavlova
|