metro.cz

Prahu ať jednou dohání Vídeň

  9:30
Petr Stuchlík z ANO je mezi kandidáty na primátora politickým nováčkem. Metro mu položilo pět otázek, na které odpovídali jeho soupeři, šestou dostal na základě svých předvolebních návrhů.
Kandidát ANO na pražského primátora Petr Stuchlík | foto: MAFRA

V čem je program ANO lepší než konkurenční?
Máme měřitelné cíle, které jsme rozfázovali do roku 2020, 2022 a 2030. Konkrétní výsledky si lidé budou moci zkontrolovat už po dvou letech. Náš program jsme sestavovali s odborníky z ČVUT a na základě toho, co nám říkali Pražáci. Zaměřujeme se na velké investice do dopravy, které město potřebuje, aby se dál rozvíjelo. Vnitřní okruh, metro D a podzemní parkoviště. Chceme opravit třeba 140 vnitrobloků, postavit 250 sportovišť. Nemůžeme zapomenout ani na hospodárné řízení městských financí, jako manažer s tím mám velkou zkušenost.

Za co byste minulé vedení magistrátu pochválil?
Určitě se dařilo město zbavovat nevýhodných smluv, skončil šílený tunel Opencard, narovnala se smlouva na Škodův palác – to je úspora několika miliard. Město získalo zpět pod kontrolu vodu, osvětlení nebo svoz odpadu, které v minulosti prapodivně prodávalo. Vnímám, že se toho mělo udělat mnohem víc. Nerealizovaly se téměř žádné investice a město se v podstatě nerozvíjelo. Politici seděli v představenstvech a dozorčích radách a brali za to velké odměny. To musí skončit!

Jaké by mělo být hlavní město v roce 2050?
Představuji si Prahu, která má dokončenu veškerou klíčovou infrastrukturu, musí být dávno hotové nejen oba okruhy, síť radiál, které je propojují, metro D a rychlodráha na letiště, ale měl by se už minimálně plánovat další vnější okruh. Praha bude vnímána jako ideální místo pro podnikání, ale především i pro život. Pořád je tendence upínat se k Vídni a dávat ji za vzor, já si ale myslím, že by Praha měla jít svou cestou, a myslím, že naopak musí být naším cílem, abychom z toho stínu vystoupili a aby se v roce 2050 Vídeňští bavili o tom, jak dohnat Prahu.

Kdo byl nejlepším primátorem po roce 1989?
To je složitá otázka, protože Praha podle mě nikdy nedostávala to, co by měla. Jeden asi kradl, druhý spal, třetí se odstěhoval do Ostravy. A čtvrtá? Byla jen agresivní. Tohle vypadá jako nějaká přehlídka marnosti. To přece musí skončit. Asi bych proto vybral primátora Kořána, který sice vládl poměrně krátce, ale v zásadním období bezprostředně po sametové revoluci. Navíc jsem si ho vážil i za jeho skvělé překlady, zejména Kurta Vonneguta.

Jak daleko jste ochoten jít v kompromisech, abyste prosadil své předvolební cíle?
Celý profesní život jsem strávil mezi finančníky, o kterých se říká, že to jsou největší dravci v byznysu, a myslím, že jsem se neztratil. Jsem ale konsenzuální člověk, vždy je pro mě nejdůležitější umět se s lidmi dohodnout, ale přitom prosadit to, co považuji za správné řešení. Mám pocit, že předchozí vedení města nedokázalo táhnout za jeden provaz. Bylo tam sedm politických subjektů, které byly naprosto rozdílné. Fascinuje mě, že dnes se někteří z nich tváří, jako by v koalici neseděli a politiku města neutvářeli.

Chcete do roku 2030 postavit 140 tisíc dostupných bytů. Jak to uděláte, abyste Prahu nepřipravil o další zeleň? Kde na to chcete vzít peníze?
O zeleň nikdo město připravovat nebude. Praha má zeleně více než většina západních měst, ale nehodlá se jí zbavovat nebo ji prodávat developerům. Je tu spousta nevyužitých nádražních a průmyslových zón, tedy brownfieldů, které můžeme zastavět. Jen samotné Bubny mají rozlohu téměř stejnou jako Staré Město a takových míst je v Praze mnohem víc. Město to ale samozřejmě financovat nebude, není jeho úkolem být developerem. Mým úkolem je umožnit na takových místech výstavbu a k tomu je nutné sejmout z těch území stavební uzávěry, a hlavně zjednodušit povolovací řízení. Praha by měla pouze vytvářet dostupné bydlení, to znamená stavět byty pro potřebné profese, pro které je třeba kvůli tabulkovým platům bydlení příliš nákladné. Jsou to například učitelé, sestřičky, strážníci, hasiči a další podobné profese.

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek