metro.cz

Který padne příště? „Na mosty se kašlalo,“ říká odborník

  6:47
Přes sto pražských mostů je podle Technické správy komunikací ve špatném, až havarijním stavu. Nejde jen o Libeňský most, železniční most či spadlou lávku v Troji, ale také o přemostění Bubenské ulice u metra Vltavská.
Lidé musí kvůli uzavírce silničního mostu vystoupit u stanice metra Vltavská a zbylou trasu jít pěšky (24.10.2018) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

O rozhodnutí města most podepřít a následně zbourat deník Metro hovořil s předsedou výboru oblastní kanceláře Praha České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě Ladislavem Bukovským.

Rozhodnutí uzavřít soumostí na Vltavské padlo prakticky ze dne na den. Přitom zde již přes tři týdny odborníci zkoumali jeho poškození. Je taková „hurá akce“ standardní?
Podobné věci se takhle ve spěchu moc neřeší. Na druhou stranu to ale může být výjimka potvrzující pravidlo. Vycházejme z toho, že se mosty běžně kontrolují každých pět let. Když je zde podezření na nějaké bezpečnostní riziko, jako u přemostění Bubenské ulice, kontroluje se v daleko kratších intervalech. Ve chvíli, kdy vám pak osazené tenzometry (pozn. redakce: přístroje na měření povrchového napětí mostu) začnou zničehonic na ústředně hlásit, že se otevírá trhlina, je vaší povinností zakročit. Do mostu holt nevidíte a pořád je lepší ho uzavřít takhle narychlo než pak řešit hlavy rozbité opadávajícím kamením.

Podepírání mostů není v metropoli novinkou. Přes Libeňský most je díky podpěrám možné jezdit již několik měsíců. Budou se podpěry v Bubenské ulici nějak technologicky lišit od těch na Vltavské?
Ani tohle podepírání není nic výjimečného. Z hlediska postupů je vlastně jedno, zda podepíráte most, nebo třeba strop. Obvykle se používají dřevěné či ocelové konstrukce, které vídáme třeba v situacích, kdy se mosty vybetonovávají. Jde i o výšku vozidel, která mají pod mostem po podepření projíždět.

Po podepření mostu se na něm počítá se sníženou rychlostí průjezdu. Je to kvůli otřesům, které auta a tramvaje způsobují?
Asi vás překvapí, že nikoliv. Obvykle se rychlost omezuje kvůli tomu, že se na mostech omezuje šířka komunikace a jezdí se tak v méně pruzích.

Mosty jsou v Praze v posledním roce velmi živé téma. Proč jsou podle vás v tak špatném technickém stavu?
Problém je v nedostatečné dlouhodobé údržbě. Ono není úplně politicky atraktivní do mostů příliš investovat. Když na jejich údržbu vyhraníte peníze, nic se vlastně nezmění. Ve městě nevyroste nic nového, nepostaví se další monument, prostě si není čím vykázat nějaký velký úspěch. „Pouze“ zajistíte větší trvanlivost něčeho, co už ve vašem městě existuje. To není ale jen chyba Prahy. Na údržbu se v Česku kašle tak nějak obecně.

Někteří ve spojitosti se špatným stavem mostů obviňují dosluhující vedení metropole. Myslíte, že je tato kritika oprávněná?
Ne. Jde o dlouhodobou záležitost. Není to chyba, která by se tu objevila v posledních pěti letech. Most je stavba postavená obvykle z veřejných prostředků a jako k takové se k ní bohužel přistupuje. V metropoli se vždy dávalo spíše přednost tomu, aby byla věc jednorázově hezká, a na trvanlivost se moc nehledělo.

Myslíte, že v hlavním městě stojí most, který je podobně na spadnutí jako ten u Vltavské?
Nechtěl bych vyvolávat paniku, proto vám svůj tip od kolegů mostařů neprozradím. Nejlépe je o problematice informovaná Technická správa komunikací. Doufejme, že bude informovat i nás veřejnost. 

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek