metro.cz

Strážníci vyhlásili koloběžkám válku, jezdci po chodnících riskují pokutu

  9:45
Do otevřeného boje s povalujícími se koloběžkami se v těchto dnech pustili pražští strážníci. Na své facebookové stránce tvrdí, že současný stav v ulicích předvídali dlouho dopředu.
Centrum Prahy zaplavili turisté na elektrických koloběžkách (12. října 2018) | foto:  František Vlček, MAFRA

„Před spuštěním projektu s koloběžkami jsme upozorňovali na většinu problémů, které nyní po realizaci nastaly. Doporučení vzešlá jak z praxe strážníků, tak ze zahraničí, však bohužel nebyla kompetentními osobami vzata v potaz,“ píší strážníci. Tvrdí, že nemalé problémy nezpůsobují jen válející se stroje, ale také jezdci na nich.

„Jezdec na koloběžce je podle zákona považován za cyklistu. Pokud tedy není místní nebo přechodnou úpravou provozu na pozemních komunikacích stanoveno jinak, může cyklista/koloběžkář užít chodník, jen když kolo nebo koloběžku vede a při tom neohrožuje ostatní chodce. Nemůže tedy na chodníku koloběžku nebo jízdní kolo užít k jízdě,“ dodávají pražští strážníci.

V uplynulém roce odhalili více než dva tisíce přestupků cyklistů. Konkrétní přestupky uživatelů sdílených kol a koloběžek ale jejich statistici nerozlišují. Mezi nejčastějšími prohřešky cyklistů podle zkušeností městské policie v hlavním městě patří jízda v jednosměrných ulicích v protisměru, jízda na chodníku, jízda po přechodu pro chodce, nerespektování dopravního značení nebo jízda za snížené viditelnosti bez předepsaného osvětlení.

„Pokud strážníci nebo také kolegové ze státní policie takovéto jednání zjistí, mohou osobám porušujícím dopravní předpisy uložit v příkazním řízení pokutu až do výše dva tisíce korun nebo věc předat příslušnému správnímu orgánu,“ doplňují strážci městského pořádku. Provozovatelé koloběžkového byznysu se ale už dostali do střetu s městskými částmi, kde se koloběžky nejvíc vyskytují – například v Praze 2.

Bude hůř?

2

  • Tolik provozovatelů elektroběžek by mohlo být zanedlouho v Praze. Kromě americké firmy Lime má údajně zájem také estonský Taxify. „Musíme však nejprve ověřit, o jakou společnost se jedná, a konzultovat s ní všechny náležitosti,“ uvedl mluvčí magistrátu Vít Hofman.

Podle vedoucího odboru dopravy Prahy 2 Josefa Gála porušuje společnost Lime memorandum uzavřené s městem. Podle memoranda měla vhodná a bezpečná místa pro odkládání těchto dopravních prostředků řešit s městskými částmi.

Na kritiku Prahy 2 reagoval provozní manažer Lime Ondřej Široký. „Městská část měla k projektu podnětné připomínky. Proto jsme se rozhodli provoz koloběžek v této městské části dočasně omezit,“ sdělil Široký deníku Metro. Koloběžku Lime si může přes aplikaci půjčit kdokoli. Zaplatí jednorázově 25 korun a pak dvě koruny za každou ujetou minutu.

Svět je nemá rád

  • Elektrické koloběžky jsou v pozici aut ze začátku minulého století. Zvedá se proti nim vlna odporu.
  • Francouzská vláda reagovala na množící se stížnosti chodců, kteří nechtějí stále častěji uskakovat na chodnících řítícím se koloběžkám. Vyžene je z chodníků na silnice a cyklostezky.
  • Od roku 2017 mají tyto stroje ve Francii na svědomí tři sta zraněných a pět mrtvých.
  • Devět lidí zraněných v USA elektrickými koloběžkami podalo tento týden v Los Angeles hromadnou žalobu na jejich provozovatele, společnosti Lime a Bird Rides. Viní je z hrubé nedbalosti. Tvrdí mimo jiné, že firmy věděly, že stroje jsou nebezpečné.
  • Elektrické koloběžky se v USA rozmohly v září a od té doby způsobily zranění stovce chodců a jezdců.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek