Nyní ale chystá Ropid za desítky milionů korun nový systém, který bude fungovat na principu využívání informací o pohybech cestujících podle mobilních telefonů, takzvaných lokalizačních dat.
„Rádi bychom z těchto mobilních dat od operátorů vyzískali informace o tom, odkud kam a jakým dopravním prostředkem v jednotlivých obdobích dne, týdne i roku cestují. Dalo by se tím mnohem lépe plánovat nejen dlouhodobé linkové vedení, ale i třeba lépe dimenzovat víkendovou dopravu nebo dopravu při zvláštních akcích typu koncerty, velká sportovní utkání nebo jiném masové jednorázové akce,“ říká pro deník Metro mluvčí Ropid Filip Drápal. Podobně údaje o lidech již v Česku získávají například organizátoři hudebních festivalů či aerolinky. Dle světových odborníků přitom nejde o nic nebezpečného, ale o anonymní soubory informací.
Hned poté, co Ropid se svou myšlenkou využívat data z mobilů při plánování přišel, se rozhořela na některých dopravních webech diskuze. Jak chce například Ropid počítat cestující v metru, kde je mobilním signálem pokryta zatím jen část metra C od Muzea po Roztyly a čtyři nejnovější stanice trasy A?„Zatím je to ve fázi záměru, takže zatím mnoho konkrétního nevíme,“ přiznává pro Metro Drápal.
Absence signálu by ale podle Ropidu nemusela být nutně problém. „Software by měl umět vyhodnotit ohlášení mobilního telefonu jak při vstupu do metra, tak při výstupu na jiném místě a tyto informace si propojit,“ vysvětluje Drápal. Ropid má podle zveřejněné smlouvy získat dotaci 52 milionů korun na projekt z Operačního programu Praha - pól růstu ČR. Na dodavatele dat i systém bude teprve vypisovat soutěž.