metro.cz

V bývalé trafice v Praze 4 si udělala základnu pojízdná kavárna

  10:10aktualizováno  17:10
Novinový stánek na sídlišti Novodvorská v Praze 4 dlouho zel prázdnotou. Loni na jaře se do něj ale „nastěhovali“ studenti a začali zde pořádat výstavy, bazary, a dokonce improvizované letní kino. Takzvaná Artrafika dlouho nevydržela. Poplatky městu byly pro studenty moc vysoké. Netrvalo ale dlouho a zrekonstruovaný stánek opět ožil. Kavárna Kafe na kolech si zde udělala svou základu. Deník Metro si o netradičním nápadu povídal se spolumajitelkou kavárny Melanií Krýslovou.

Další 2 fotografie v galerii
Melanie Krýslová a Patrik Skala - majitelé kavárny. | foto: Kafe na kolech

Proč jste se rozhodli obydlet starou trafiku?
Asi před necelým půlrokem jsme si s přítelem vyplnili dlouholetý sen. Jednalo se o pojízdnou kavárnu v historickém voze Citroën HY, kterou jsme pojmenovali Kafe na kolech. Za tu dobu už máme za sebou několik akcí, kde jsme s kavárnou působili, a vždycky jsme naráželi na otázky zákazníků, kde nás mohou navštívit. Proto jsme dlouho hledali vhodné prostory pro naši malou kavárnu, kde by nás každý mohl navštívit i přes týden. V zahraničí jsme si všimli zajímavého trendu, přestaveb starých a nepoužívaných objektů… bývalé čekárny, haly a právě i trafiky.

Jak jste se o místě dozvěděli?
Několik měsíců jsme prohledávali snad všechny české servery s realitami. Bohužel se nám nedařilo nalézt ideální objekt v poměru nájem/místo. Jednoho večera jsem narazil na prodej bývalé Artrafiky. V tu chvíli se jednalo o nedozrálý nápad, zvlášť když jsme se na internetu dozvěděli o její historii. K rozhodnutí o koupi přispěl až pan Zatloukal (pozn. red.: jeden ze studentů). Líbilo se nám, co vše s bývalou trafikou dokázal, a byla by škoda nepokračovat v provozu trafiky. Když nám odvyprávěl celý příběh stánku, bylo nám jasné, že tuhle trafiku tady nenecháme jen tak zreznout.

Není v trafice málo místa?
Je to pro nás výzva, naštěstí máme zkušenosti z Marcela, našeho citroënu, takže pro nás není těžké vejít se do osmi metrů čtverečních se vším, co barista potřebuje ke své profesi.

Jak je to s nájmem? Studenti museli z trafiky pryč, protože byl moc vysoký...
Nájem je samozřejmě pevně daný od správce neboli Technické správy komunikací hlavního města Prahy. V případě bývalé Artrafiky se jednalo o neziskový projekt zaměřující se na rozvinutí kultury v Praze 4. Myslíme si, že bez podpory města, ať už v rámci dotace, úlev, nebo dobrovolné veřejné sbírky na provoz, byl osud Artrafiky předem rozhodnut. Je jen otázkou, zdali je v Praze obecně dostatek podpory pro neziskové projekty, jako byla například studentská Artrafika v Praze 4.

Jsou s trafikou nějaké problémy?
Ironicky vzato je naším největším současným problémem mládež školního věku, která má zálibu v graffiti. Neuplyne týden, abychom nějaký sprejerský pokus neodstraňovali.

Jak bude mít kavárna otevřeno?
Svou první kávu oficiálně vydala včera. Dál bude otevřená vždy od pondělí do pátku od sedmi ráno do čtyř odpoledne. Přes léto a hezké počasí plánujeme posezení před kavárnou a možná i živou hudbu ve stylu francouzských kaváren. 

Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek