metro.cz

Na vlacích linek S do Prahy se nově mění směny. Informace však spolu nesdílejí

  12:13
„Dobrý den. Kontrola jízdních dokladů,“ obrátil se předevčírem ve vlaku linky S7 vlakový personál na jednoho z cestujících. Tento běžný jev, který se odehrál mezi hlavním nádražím a Smíchovem, by za normálních okolností nebyl ničím zvláštním. Cestující se však zdráhal jízdní doklad vytáhnout. Průvodčímu totiž svou platnou Lítačku ukázal již před zhruba patnácti minutami. „Mně jste ji tedy určitě neukazoval. Maximálně kolegovi a ten už tu není,“ vysvětloval protestujícímu muži průvodčí a dodal, že výzvu k předložení dokladu nehodlá znovu opakovat.
Ilustrační snímek | foto: Lukáš BíbaMF DNES

Podle mluvčího Českých drah Petra Pošty si musí cestující na opakované předkládání jízdních dokladů zvykat. Jde podle něj o běžnou záležitost. Situace, která se stala na lince S7, přitom vznikla prostou výměnou průvodčích. Ti si při předání směny již nesdělují, kde a koho kontrolovali.

„Od zavedení nového jízdního řádu, který začal platit devátého prosince, došlo k úpravě tras průjezdních spojů linky S7. Zatímco minulý rok jezdily vlaky z Českého Brodu do Řevnic, letos jezdí z Českého Brodu do Berouna. V souvislosti s tím byly upraveny turnusy vlakového personálu, který tím pádem po střídání na hlavním nádraží kontroluje doklady opakovaně,“ říká pro deník Metro Pošta. Zároveň přiznává, že ke dvojitému kontrolování cestujících docházelo i před změnou řádů. „Vlakové čety se u některých spojů měnily i v uplynulém jízdním řádu,“ dodává pro Metro Pošta a upřesňuje, že cestující jsou vždy povinni doklad znovu vytáhnout.

Průvodčí mají podle mnoha lidí, kteří denně jezdí vlakem, takřka nadpřirozené schopnosti. Při své práci si totiž musí i během jediné jízdy zapamatovat takové množství obličejů, že je to pro některé netrénované jedince na hraně lidských možností. Není proto divu, že mají průvodčí v případě linek S, které jezdívají do Prahy, standardně na starost maximálně tři vagony za sebou. Pokud je vagonů víc, což je běžný jev například u odpoledních spojů linky S1, svého průvodčího vyfasuje každý konec vlaku. „Tady ale dvojí kontrola nehrozí, protože si každý průvodčí obchází svou svěřenou trojici vozů,“ svěřil deníku Metro cestující Pavel, který využívá každý den spoje linky S1.

Kontrola jízdenek

Oproti starým časům lze v současnosti dělat průvodčího i s děravou pamětí. Na některých linkách totiž pomáhají speciální tablety.

  • Na tabletech, které používá vlakový personál některých soukromých dopravců, je k vidění nejen poměr zkontrolovaných a nezkontrolovaných cestujících. 
  • Na obrazovce se zobrazuje také to, zda se má na sedadle nacházet dítě, dospělý, či senior. „Nedávno jsem si při cestě do Prahy vyměnil lístek se synem, který je teenager. Průvodčí si toho všimla během pár minut,“ líčí čtenář Metra František.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek