metro.cz

Malá demonstrace tramvajový provoz na Václavském náměstí neomezí

  5:55
Staronová trať by mohla být hotová do tří let.
Tramvajový provoz po otevření trasy metra A v roce 1978

Tramvajový provoz po otevření trasy metra A v roce 1978 | foto: Archiv DPPMetro.cz

Tramvaje stojí v kolonách a včas nedojíždí do koncových úseků. Stojí i automobily, protože křižovatky nestíhají pouštět ani je. V dopravní špičce nastává okamžitý kolaps. Řeč je o situaci, kdy vznikne problém na trase I. P. Pavlova – Karlovo náměstí – Lazarská – Václavské náměstí. Kritická je hlavně trať v Ječné ulici. Jezdí po ní sedm linek a neexistuje vhodná objízdná trasa. To je jeden z důvodů, proč vedení hlavního města včera schválilo návrh na vypracování projektu návratu tramvají do horní části Václavského náměstí.

V roce 2022 mají tramvaje jezdit od budovy Národního muzea až k trati mezi ulicemi Jindřišská a Vodičkova. Pražští radní také vyzvali dopravní podnik (DPP), aby vybral projektanta stavby. DPP bude spolupracovat s architektonickou kanceláří Cigler-Marani, která před více než deseti lety zvítězila v architektonické soutěži na proměnu Václavského náměstí.

Kudy přesně trať povede, zatím ale není jasné. Náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček však včera naznačil, že koleje nejspíše nebudou vést přímo pod pomníkem svatého Václava, jako tomu bylo v minulosti. „Myslíme na to, aby se kvůli každé malé demonstraci nemusel zastavovat Sloupek Jakuba Koháka: provoz tramvají,“ uvedl stručně Hlaváček. Právě v horní části má také vzniknout nová zastávka.

O návratu tramvají na Václavské náměstí se mluví skoro třicet let. Znovuzavedení tratě nejvíce podpořila koncepce rozvoje náměstí z roku 2005. V srpnu 2011 ale Praha 1 rozhodla, že se tramvaje na Václavák nevrátí. Radnici se například nelíbilo „zadrátování náměstí“. Podle nového radního pro dopravu Adama Scheinherra se architekti tímto problémem zabývali. „Třeba sloupy by byly ukryty mezi stromy,“ uvedl již dříve Scheinherr.

Historie

  • Tramvajová trať na Václavském náměstí spojovala v letech 1884–1980 Můstek s Národním muzeem.
  • Po délce náměstí jezdily koněspřežné tramvaje od 20. května 1884.
  • Dne 13. prosince roku 1980 byl provoz ukončen. Trať samotná zde však stále zůstávala. Koleje byly odstraněny až o dva roky později a nahrazeny současnou parkovou úpravou.
Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek