Dostanete horečku během víkendu a zrovna doma nemáte žádný účinný lék. Nebo vás trápí jiný akutní zdravotní problém. Co v takových chvílích dělat? Pokud je to vážnější, jedete logicky na pohotovost, pokud vám stačí léky na nachlazení či bolest, najdete nejblíže otevřenou lékárnu. Čím dál více jich je v obchodních centrech, ale pokud vás problémy přepadnou třeba před půlnocí, může být s dostupností problém. Proto hlavní město zajišťuje několik lékáren s pohotovostní službou. Aktuálně jich v Praze najdete devět (podrobnosti v boxu).
„Podle mého názoru je v Praze přiměřený počet lékáren s pohotovostní službou. Setkáváme se spíše se stížnostmi mimopražských pacientů, kteří museli přijet skutečně zdaleka, protože v jejich kraji není v noci nebo ve státní svátek otevřená vůbec žádná lékárna,“ říká mluvčí Thomayerovy nemocnice Petr Šulek. Právě zde jedna z nonstop lékáren funguje.
Problém je, že nepřetržitý provoz je velmi nákladný. „Na lékárenskou pohotovostní službu nedostáváme žádné dotace. Částečně provoz pokryje marže a pohotovostní příplatek lékárny, zbytek hradí nemocnice z vlastních zdrojů. Roční ztráta se pohybuje okolo 1,4 milionu korun, a proto opakovaně zvažujeme, zda pohotovostní službu v naší lékárně nezrušit,“ zmiňuje Šulek. Zmíněný příplatek se pohybuje v řádech desetikorun.
S finanční náročností souhlasí také Eva Horková, mluvčí společnosti EUC. Ta provozuje nonstop lékárnu na poliklinice v Malešicích. „Dominantní nákladovou položku tvoří mzdy odborného personálu. Na provoz nečerpáme žádné dotace. Jedná se tedy o jednoznačně ztrátovou záležitost. Cítíme však morální odpovědnost vůči pacientům, kteří na provoz nonstop lékárny spoléhají,“ uvádí Horková.
Firma EUC zde provozuje i dětskou a dospělou pohotovost. „Provoz pohotovostní lékárny v areálu polikliniky je navázán na provoz lékařské pohotovostní služby. Ten financujeme z rozpočtu městské části. Náklad na provoz pohotovosti činí 9,5 milionu korun ročně,“ přidává mluvčí Prahy 10 Adéla Pobořilová.
Stejně jako v Malešicích, také v dalších nonstop lékárnách probíhá komunikace a výdej léků přes pohotovostní okénko. „Lidé přicházejí hlavně s recepty z pohotovosti nebo si chtějí koupit volně prodejné přípravky na akutní příznaky a potíže, jako jsou horečka, kašel, bolest nebo průjem, případně si nestihli vyzvednout objednané léky během běžné otevírací doby. V noci často přicházejí i zahraniční návštěvníci, kteří jsou ubytovaní v hotelu naproti, a shánějí hygienické potřeby, jako jsou zubní kartáčky, pasty nebo sprchové gely, nezřídka i žiletky,“ popisuje lékárnice Ľubica Sobčáková z lékárny Benu v Praze 7.
Podle Horkové přicházejí pacienti k okénku také s dotazy na léčbu akutního onemocnění. Nejčastěji si ale chodí vyzvednout léky na recept. To potvrzuje i Šulek. Také on ale dodává zajímavá přání některých příchozích. „Časté jsou požadavky na věci, které by měl mít každý doma v lékárničce, jako jsou léky proti vysoké teplotě či obyčejné náplasti. Výjimkou nejsou ani dotazy na těhotenské testy, teploměry nebo přípravky proti vším,“ uzavírá Šulek.
Lékárny s pohotovostní službou v Praze
|