metro.cz
Zastávka MHD, jízdní řády | foto: Yan Renelt, MF DNES

Zastávky jen na znamení. Konec dobíhání už letos v létě?

  5:53
Plány na sjednocení režimu zastávek naráží na odpor. Dopravu mají zlevnit a zrychlit.

Každá autobusová zastávka na území Prahy bude fungovat v režimu „na znamení“. Tenhle plán, na kterém chce organizátor dopravy Ropid ušetřit zhruba pět milionů ročně, se velmi pravděpodobně brzy stane skutečností. Záměr již před časem podpořil magistrátní výbor pro dopravu, a to i přesto, že naráží na odpor řady cestujících. K finálnímu schválení pražskou radou a zastupitelstvem má pak dopomoci podpora náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra. Kolem tématu ale panuje mezi cestujícími stále řada otázek. 

1. U zastávek na znamení bude ještě víc třeba, aby akustické hlášení sedělo se skutečným stavem, kde se autobus nachází. Jak to chce Ropid zajistit?
V souvislosti s dodávkami nových autobusů a přechodem na nový odbavovací systém je akustické hlášení zastávek řízeno automaticky podle GPS. Pouze u nejstarších modelů má hlášení zastávek na starosti řidič.

2. Budou na znamení i konečné? Co když mě pak řidič odveze do garáže?
Ano, všechny zastávky budou mít jednotný charakter. Řidiči samozřejmě vždy na konečné zastávce vůz kontrolují, takže pokud si někdo nestiskne před výstupem tlačítko, i kdyby si ho řidič nevšiml, pravděpodobně dojede nejdále na plochu pro odstavování autobusů, kde si bude moci vystoupit.

3. Co když signalizační tlačítko nebude fungovat?
Po stisknutí tlačítka signalizace k řidiči se jako potvrzení, že byl požadavek zaregistrován, rozsvítí nade dveřmi nápis stop. Pokud se tedy po stisknutí nic nerozsvítí, tiskli jste buď málo, nebo jde o poruchu. V takovém případě Ropid radí využít jiné tlačítko a o nefunkčnosti informovat řidiče, který ho přelepí.

4. Zastávky, kde je garantován přestup, budou stejně v režimu na znamení?
Ano, všechny zastávky budou jednotné. Ale tento fakt samozřejmě nezakazuje řidiči v zastávce zastavit a na přestup vyčkat.

5. Co když si nechci špinit ruce saháním na tlačítka?
Ropid tvrdí, že nastavuje hygienické limity ještě přísněji než doposud. „Většina autobusů už je navíc vybavena tlačítkem pro samotné otevírání dveří. Pokud chcete vystoupit, stejně musíte tlačítko na dveřích již dnes zmáčknout,“ uvádí Ropid.

Komentáře

zpět na článek