metro.cz

Praha jako Ostrava či Londýn. Myšlenka zjednodušení láká

  9:45
Výhodou cestování ve slezské metropoli je, že cestující nemusí přemýšlet, jakou jízdenku si koupit.
Ve všech pražských tramvajích jde platit jízdenky kartou (26. dubna 2019) | foto: iDNES.tv

V souvislosti s nedávnou instalací platebních terminálů ve vozech tramvají a plánovanou instalací v autobusech vyvstala v hlavách Pražanů řada otázek. Deník Metro se ve spolupráci s organizátorem pražské dopravy Ropidem pokouší popsat čtenářům, jak si Praha s elektronickým odbavovacím systémem stojí v porovnání s jinými městy. Mnoho Pražanů dává zástupcům Ropidu často za příklad vhodného řešení koupě jízdného v hromadné dopravě systémy fungující třeba v Ostravě nebo v Londýně.

„Nové pražské terminály v tramvaji jsou vlastně malým automatem na jízdenky, který má zajistit možnost koupě základního sortimentu jízdenek na cestu Prahou, pokud cestující nenašel otevřenou trafiku, neměl drobné nebo se mu vybil telefon. Cestující neprodleně po nástupu v automatu zvolí jízdenku a zaplatí ji bezkontaktní platební kartou. Přístroj mu vytiskne jízdenku, na níž je uveden čas vytištění, takže ji už není třeba označovat,“ říká mluvčí Ropidu Filip Drápal a dodává, že je jízdenka platná stejně jako ta papírová získaná v automatu, trafice, autobusu nebo v pokladně Českých drah.

Jednodušší Ostrava
V Ostravě nebo v Londýně může odbavení jednotlivou jízdenkou proběhnout pouze za využití platební karty, bez vytištění jízdenky. Logicky se pak lidé ptají, zdali by v Praze nešlo zavést něco podobného. Odpověď na tuto otázku však není podle Drápala jednoduchá. „Ostravský systém pro jednotlivé jízdné funguje na principu check-in/check-out a pouze v prostředcích Dopravního podniku Ostrava,“ říká Drápal. 

Cestující musí při nástupu do vozidla provést check-in (přiložit, pípnout kartou). Volitelně může provést check-out při výstupu, v některých situacích mu to totiž zajistí levnější jízdenku (cesta dlouhá deset minut). Jízdenka se fyzicky nenahrává na kartu, to u bankovních karet není možné, ukládá se v odbavovacím systému ve vozidle společně se zakódovaným číslem karty, která byla pro pořízení jízdenky použita. Drápal připomíná, že je check-in nutné provést i v každém dalším vozidle, do kterého cestující nastupuje. Při přepravní kontrole revizor z odbavovacího zařízení vozidla zjistí seznam zaregistrovaných karet v konkrétním vozidle a porovnává jejich karty se seznamem.

Praha versus Londýn
V porovnání s Ostravou je hlavní odlišností Prahy zapojení metra, železnice a celkem dvaceti dalších autobusových dopravců. „V metru a vlacích není možné využít systém, kdy revizor kontroluje cestující podle údajů z odbavovacího zařízení ve vozidle, protože cestující provádějí check-in mimo vozidlo při vstupu do stanice. Jen zapojení metra a železnice tak poměrně zásadně zesložiťuje architekturu systému, protože je nutné řešit on-line přenos informací na dálku. Porovnání s Ostravou tedy není úplně férové,“ vysvětluje pro Metro Drápal.

Pražský systém veřejné dopravy je nejvíce podobný spíše londýnskému. Londýn, podobně jako Praha, disponuje sítí metra a povrchové železnice. V těchto systémech cestující neprovádí check-in ve vozidle, ale již při vstupu do přepravního prostoru. „Pro případnou přepravní kontrolu to znamená, že je potřeba řešit on-line přenos informace do kontrolní čtečky revizora, který si ji nemůže vyzvednout z vozidla. V rámci rozumně omezené infrastruktury dráhy je to řešitelné, vyžaduje to však určitou přípravu a důkladné otestování funkčnosti.

V Londýně je také drtivá většina stanic metra vybavena turnikety. Ty jednak umožňují redukovat počty černých pasažérů tím, že je do prostoru stanice vůbec nepustí, zároveň zajišťují, že cestující nemůže zapomenout provést check-in/check-out, vynucují ale přepravní kontrolu i u cestujících, kteří mají jízdné předplacené,“ dodává Drápal.

Check-in/out i v Praze
Myšlenka inspirovat se právě londýnským systémem check-in/check-out také v Praze, potažmo v systému PID, v Ropidu zaznívá již několik let. Prvním krokem k tomuto cíli bylo již zavedení systému PID Lítačka, který umožňuje nákup předplatného jízdného napříč všemi linkami PID, a to plně on-line s možností využití původní karty Lítačka, ale také InKarty a platební karty.

V rámci tohoto systému byla zprovozněna též mobilní aplikace. Pokud by se Ropid v budoucnu rozhodl systém check-in/check-out v pražské MHD zavést, podle Drápala je nejspíš bez výraznějších potíží realizovatelný v síti povrchové hromadné dopravy. V síti metra je nutné nejprve vyřešit několik předběžných kroků, zásadní problémy jsou na železnici. „Zatímco v metru by po eventuálním zavedení signálu a infrastrukturních úpravách měl být systém realizovatelný, v železniční síti aktuálně neexistuje spolehlivé a přínosné řešení, které by bylo možné aplikovat na celou síť. A vzdát se možnosti použití jízdenek PID na železnici by byl určitě krok zpět,“ uzavírá Drápal.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek