metro.cz

Na povinnost řidiče ponechat při stání tři metry se na sídlištích nikdy nehrálo, říká strážnice

  16:16
Křižovatky, přechody, druhé řady, výjezdy z parkovišť, chodníky i kruhové objezdy. To jsou místa, kam denně musí řidiči na sídlištích zaparkovat své vozy poté, co se domů vrátí příliš pozdě.
Rumburská ulice v osm hodin ráno. | foto: Metro.cz

Podle strážnice Michaely Teplé je problém způsoben především neomezeným množstvím aut na jednu domácnost. Přes množství zaparkovaných vozů se pak nemohou denně na některých místech dostávat popeláři ke kontejnerům, řidiči záchranek musí pacienty nosit někdy i dva bloky od udané adresy a sousedé raději stěhují lednice ve dvě hodiny ráno, aby měli volněji.

„Na nás strážníky dopadá asi to nejtěžší. Jsme jakýmsi hromosvodem. Nikdy nikdo nebude křičet na architekta a projektového inženýra onoho sídliště. Jen málokdo si jde opravdu stěžovat na odbor dopravy místní radnice. A nikdo se nebude dohadovat se sousedy, že mají příliš mnoho aut. U bezpočtu občanů jsme viníky my, protože tato přestupková jednání musíme řešit. A to není příjemné těm, co nemají kde zaparkovat,“ říká pro deník Metro Teplá.

Neprojede ani záchranka
Efekt zřizování parkovacích automatů a hodin, zón, zákazů stání a zastavení je v hlavním městě doposud poněkud vágní. Dennodenně se zde i přes tato opatření stále řeší stovky přestupků takzvané klidové dopravy. Asi největší bizarností a vlastně specifikem sídlišť je podle Teplé parkování v druhé řadě a na kruhových objezdech.

Zatímco špatně průjezdné kruhové objezdy trápí popeláře, hasiče a náklaďáky zásobující blízké supermarkety, vozidla parkující v druhé řadě dokážou pořádně namíchnout vyjíždějící spořádaně stojící řidiče.

„Ten, kdo tohle nikdy nezažil, tomu jen těžko uvěří. Zaparkovat auto před jiné, vyhodit kvalt a odejít. A pak? Pak se auta odtlačují, je-li to možné. A když ne, protože řidič překážejícího vozu zatáhl ruční brzdu nebo nechal zařazeno, troubí se a troubí. Kolikrát to vypadá jako dětská hra, kdy jste z několika čtverečků měli postupným přetažením všech složit obrázek,“ dodává Teplá a vzpomíná, že například na bohnickém sídlišti tuto hru nejednou prohrála se zabrzděnými SUV.

Nepokutuje se
Nepsanou parkovací hru mezi sousedy, jakou lze běžně „hrát“ nejen v Bohnicích, ale také na Jižním Městě, Střížkově či v okolí Černého Mostu, však strážníci nemají ve zvyku pokutovat. A to ani přesto, že teoreticky jde o přestupek. Na sídlištích navíc podle Teplé existuje také jakási tichá dohoda, podle níž strážníci nepokutují řidiče, kteří kvůli nedostatku místa neponechají při zastavení a stání tři metry jízdního pruhu pro každý směr. „Na to se tu nikdy nehrálo,“ píše Teplá.

Mladá rodina – dvě auta
Jak se nedávno dal slyšet například známý architekt Alois Kryl, sídliště vznikala v době, kdy existoval určitý stupeň automobilizace. Dnes už má podle něj každá rodina minimálně jedno auto, spíše více, a místa nejsou schopna takovou porci absorbovat. „Proto se teď zdá, jako byste se jen brodili parkovištěm, po němž jsou rozsety krabice,“ parafrázuje Kryla zpravodaj strážníků.

Na nedostatek parkovacích míst, který by mohl případně hrozit při příliš velkém nárůstu nových sousedů, si v minulosti stěžovali například obyvatelé zmiňovaného Střížkova či Kamýku. Aby parkovací problém nevznikal u nové zástavby, pamatují na něj současné stavební předpisy.

Podle mluvčího skupiny Penta Investments Iva Mravinace stanovují předpisy minimum a maximum parkovacích míst podle podlažní plochy bytu.

„Když to zjednoduším, od bytů velikosti 3+kk výše v našich projektech nabízíme dvě stání. V takových bytech už zpravidla bydlí rodiny a v Praze začínají být dva vozy v rodině standardem,“ vysvětluje pro deník Metro Ivo Mravinac. 

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek