metro.cz

S košíkem neujedete od vršovického a chodovského Lidlu. Jinde krádeže neřeší

  9:45
Splašení nakupující baví ve Vršovicích kolemjdoucí. Perou se s vozíky.
Podle odhadů pražských supermarketů, které deník Metro oslovil, se ztratí ročně až třetina vozíků. | foto: Profimedia.cz

Obsluha čerpací stanice, která se nachází naproti supermarketu Lidl ve Vršovické ulici, má v posledních několika měsících oblíbenou zábavu. Pozorují tu místní zákazníky, kteří se rozhodnou zaparkovat před nákupem své vozy nikoliv na parkovišti prodejny potravin, ale na stáních u benzinky.

„Když si ale vezou plný košík s nákupem k autu přes ulici, vozíku se automaticky zablokují kolečka. Tohle opatření proti krádeži ale řada z nich prostě nechápe, a tak vozík i přesto s pískotem zablokovaných koleček dotlačí až k autu. V roztržitosti jsou tu pak klidně schopni vozík nechat neuklizený a odjet s nákupem položeným na střeše. Občas je to veselohra,“ svěřil se deníku Metro jeden z pumpařů, který nechtěl být jmenován.

Že se v hlavním městě i celém Česku kradou košíky ve velkém, není žádnou novinkou. Kovové i plastové vozíky mizejí dle obchodníků nejvíce na velkých sídlištích u menších supermarketů, jakým je například zmiňovaný vršovický Lidl.

Zamykací košíky

  • Blokování koleček vozíků, které se dostanou mimo nákupní zónu, testovali poprvé ve Spojených státech. Běžné je to také v Německu, Rakousku a Itálii.
  • Vozíky Pražané obvykle nekradou se zlým úmyslem. Jde spíše o lenost, vypůjčí si je, ale už nevrátí.
  • V Česku a na Slovensku zákazníci v obchodech používají miliony nákupních vozíků. Ročně se ztratí třetina.

Podle Zuzany Holé, která má v Lidlu na starost firemní komunikaci, používá firma brzdný zabezpečovací systém také v provozovně Vojtíškova na Chodově. Systém funguje tak, že je na přední i zadní nápravě vozíku vyměněno úhlopříčně vždy jedno kolečko za takové, které se po opuštění vymezeného prostoru samo zablokuje. Uvnitř se nachází bubnová brzda a lze ji také odblokovat na dálku speciálním ovladačem.

„Toto výjimečné opatření jsme byli nuceni zavést u prodejen, kde zákazníci nevraceli košíky na původní místo, či dokonce docházelo k jejich krádeži. Opatření je doprovázeno upozorněním pro zákazníky, že košíky lze používat v omezeném prostoru. K tomu využíváme textového sdělení ve stojanu umístěného ve vstupním prostoru prodejny. Perimetr zahrnuje prostor před prodejnou, v případě prodejny v ulici Vršovická pak také parkoviště,“ vysvětluje pro Metro Holá. Do obou prodejen zabezpečovací systém umístila firma Novatec.

Podle odhadů pražských supermarketů, které deník Metro oslovil, se jim ztratí ročně až třetina vozíků. Škody jdou pak do desítek milionů korun. Více než v Praze mizí dle statistik košíky už jen na severní Moravě. Podle mluvčí hypermarketů Globus Rity Gabrielové ale nejsou podobné ztráty dostatečným důvodem, proč samozabržďovací vozíky zavádět.

„Nákupní košíky jsou trvalou součástí inventáře, který průběžně dokupujeme. Jednak z důvodu provozního opotřebení a jednak z důvodu odcizení. Pro každý hypermarket potřebujeme řádově jeden až jeden a půl tisíce košíků, z toho se pár desítek ročně ztratí, zbytek potřebuje výměnu. Z pohledu celého Globusu nepovažujeme tyto náklady za důvod k tomu, abychom košíky opatřovali čidlem nebo kódem, při naší velikosti a počtu by to byly příliš vysoké finanční náklady,“ říká pro Metro Gabrielová.

Globus není jediný obchodní řetězec, který odrazují vysoké náklady na zabezpečovací systém košíků. Podle zástupců firmy Novatec je totiž nutné kromě dvou koleček na jeden vozík položit kolem vymezeného prostoru, kde se může vozík pohybovat a po jeho opuštění se zablokuje, speciální kabel. Cena zabezpečených vozíků tak může být oproti těm obyčejným téměř dvojnásobná. Tam, kde se ztratí dvě až pět procent vozíků ročně, může být návratnost třeba deset let. Ovšem tam, kde mizejí stovky ročně, zkracuje se lhůta na rok, rok a půl.

Jedním ze šťastnějších supermarketových řetězců, kde se podle jeho vedení košíky tolik nekradou, je Penny market. Podle jeho mluvčího Tomáše Kubíka tu mizí v rámci celého Česka řádově desítky kusů ročně.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek