metro.cz

Displeje s časy odjezdů u vchodů do metra? Je to riziko, tvrdí odpůrci

  10:32
První obrazovky jsou již k vidění uvnitř stanic či na zastávkách tramvají.
Ilustrační snímek | foto: Aneta Čapkovápro iDNES.cz

Zdánlivě chytrý nápad a dva naprosto rozdílné úhly pohledu. Tak hovoří zástupci pražského organizátora dopravy Ropid o svém plánu umístit ke vchodům do metra obrazovky, které by ukazovaly aktuální odjezdové časy souprav.

Podle jeho mluvčího Filipa Drápala patří otázky na umístění displejů s aktuálními odjezdy metra už u vstupů do metra nebo případně na přestupních chodbách mezi ty nejčastěji kladené. Má to však háček. „Jedni tvrdí, že by to bylo nebezpečné, že by pak lidé běhali po eskalátorech, aby nejbližší metro stihli. Druzí namítají, že by naopak těchto nebezpečných situací ubylo, protože spousta lidí spěchá do metra, i když zrovna nic nejede, protože co kdyby jelo,“ říká Drápal s tím, že by si v případě umístění displejů vzala Praha příklad z Londýna, Mnichova či Budapešti, kde se opatření nebáli.

Otevřená data

  • Celá záležitost s odjezdovými displeji má před sebou ještě jeden zádrhel. Dopravní podnik dosud nezpřístupnil veřejnosti data o polohách vozidel.
  • S touto variantou nicméně podle jeho tiskového odboru počítá již brzy. Jak v minulosti opakovaně uváděl například poslanec Ondřej Profant, bez těchto dat nelze zlepšit kvalitu služeb. „Navíc je zcela klíčové, aby data byla dostupná ve formě otevřených dat a nejen vybraným partnerům. Soukromé firmy udělají dopravní mobilní aplikace užitečnější a Prahu to nebude nic stát,“ uvedl Profant.

Displeje zobrazující časy odjezdů v reálném čase Pražané již dobře znají. V metropoli jsou k vidění na některých novějších či nově zrekonstruovaných zastávkách tramvají, jako jsou například na Barrandově, v Podolí či na Klárově. Ropid má za sebou i zkušenosti z metra. V některých stanicích jsou totiž tyto displeje umístěny ve vestibulech stanic, takže si zde cestující mohou udělat jasnou představu, jak mají nahoru chvátat na svou tramvaj. „Takové obrazovky existují ve více stanicích – třeba na Hradčanské, Želivského či Nádraží Veleslavín. S těmito obrazovkami směrem nahoru se také počítá, akorát je to z pohledu dopravního podniku trochu jiná situace. Lidé jdou nahoru, nikoli dolů, navíc zpravidla po pevném schodišti, které je z hlediska úrazovosti bezpečnější než pohyblivé schody,“ vysvětluje Drápal.

Rozšíření on-line informací Ropid nyní plánuje na většinu tramvajových zastávek. Displeje bude obsahovat i nový typ zastávkového přístřešku, který nedávno vysoutěžil pražský institut plánování. Minulý týden dokonce radní schválili záměr na zpracování nového designu zastávkového označníku, kde by se na zastávkách, kde nebude přístřešek obsahovat také elektronický panel, řešila obrazovka sodjezdy samostatně stojícím velkoplošným elektronickým panelem s odjezdy ze zastávky. „Až bude známa podoba těchto zařízení, jejichž prototypy by měly být otestovány ještě letos, bude možné v návaznosti na projekt jednotného informačního systému tyto on-line informace rozšířit prakticky do celé Prahy,“ dodává Drápal. 

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek