metro.cz

Stojan s hustilkou a nářadím dostane deset následovníků. O umístění rozhodnou Pražané

  6:33
Cyklisté z Prahy 7 mají u metra Vltavská již rok k dispozici pomocníka. Pokud potřebují na svém bicyklu narychlo něco opravit a nechtějí se kvůli tomu táhnout zpět domů, mohou zde u stojanů na kola využít servisní podstavec s hustilkou a základním nářadím. Podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra se zeleno-černý prototyp natolik osvědčil, že v následujících měsících vyfasuje desítku následovníků v antracitové barvě.
Stojan na Vltavské | foto: FB

„Jízda na kole je zdravá, snižuje počet cestujících v MHD, a pokud někdo vymění auto za sedlo bicyklu, je to úplně ideální. Proto chci cyklodopravu podporovat. I vy můžete pomoct s rozmístěním stojanů,“ píše Scheinherr na svém Facebooku s tím, že mu mohou pod příspěvek Pražané psát své tipy, kde by byly malé cykloopravny nejvíce k užitku.

„Při výběru lokalit budeme zohledňovat například bezpečnost místa pro stojan, aby se tam zkrátka pohybovali lidé a nedával se zbytečný prostor pro případné zničení nebo krádež,“ dodává Scheinherr.

Cykloopravny na jedenácti místech. Kde je chcete vy?

  • Jako ideální místo se podle mnoha cyklistů nabízí střed Václaváku. Je zde totiž významná cyklokřižovatka. „Vedle vlezů do metra je navíc nevyužitý prostor,“ radí Scheinherrovi na Facebooku Richard Janeček.
  • Mezi desítkami tipů od pražských cyklistů figuruje také náměstí Republiky, Alšovo nábřeží, několik míst na Letné i uličky Prahy 2. Podle Štěpána Esterle by se stojan šikl i v Radotíně, kde není v okolí možnost dofouknout si kolo. 
  • Náměstek Scheinherr je již druhým členem vedení města, který nechává rozhodovat své facebookové fanoušky. Podobně je nechal hlasovat také primátor Zdeněk Hřib, a to o takzvané primátorské znělce.

Právě na vandaly a zloděje doplatilo například vedení obchodního centra na Černém Mostě. To si podle Vratislava Fillera z cyklistického spolku Auto*Mat nedávno ke svým klasickým stojanům přidalo malou cykloopravničku, vzápětí jim však zbyly jen oči pro pláč, když byla zdemolována. „Stojan si dali příliš daleko od vchodu, čímž nedodrželi základní pravidlo pro umisťování stojanů. Pokud jsou pod kamerami, jako na Vltavské či třeba u benzínových pump, terčem vandalů se prakticky nestávají,“ vysvětluje pro Metro Filler.

Cyklisté podle něj nejvíce ocení umístění opravovacích stojanů například u cyklostezek v Braníku, Modřanech či u trojské zoo. Na to, jak tady bývá rušno, zde totiž nemají sportovci příliš mnoho alternativ, jak drobné opravy na kole řešit. Naproti tomu je podle něj zcela zbytečné stojany budovat u stanic metra. Ty se sice po úspěšném provozu stojanu u Vltavské nabízejí, jsou i dobře chráněny kamerami, tím ale podle Fillera pozitiva končí.

„Není důvod dávat opravy tam, odkud může cyklista snadno s kolem dojet domů či do nějaké opravny. Magistrát by se měl zaměřit především na důležité cyklokřižovatky,“ doplňuje Filler z Auto*Matu. 

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek