metro.cz

Nabíječi koloběžek si vydělají méně, ale za adrenalin to stojí

  19:58
Viděli jste někdy člověka, jak jede po ulici na dvou zelených elektrokoloběžkách? Není to zloděj ani vtipálek, je to takzvaný dobíječ – juicer. Když americká firma Lime se svými sdílenými vozítky loni v září přišla do Prahy, strhl se velký boj mezi zájemci, kteří přijali nabídku firmy – jejich elektrokoloběžky nabíjet. Jenže nyní už to není „zlatý důl“.
Koloběžky přivezly zábavu i problémy na chodnících. | foto: MAFRA

„Společnost Lime ze začátku nabíječům nabízela za jednu koloběžku 125 korun. Odměna se zároveň dynamicky zvětšovala v závislosti na ulicích a jejich vzdáleností od centra. Někdy v prosinci ale došlo ke snížení ceny na 100 korun,“ komentuje situaci pro deník Metro jeden z juicerů, který si říká Šaky. Zároveň dodává, že ani u jednoho snížení nebyl nikdo informován. Nyní dobíječ dostane jen 70 korun.

Skončí problém s koloběžkami?

  • Po přetrvávajících potížích, kdy elektrokoloběžky překážejí na chodnících, se společnost Lime rozhodla jednat.
  • Nově byl posílen tým takzvaných patrolerů. Jedná se o pochůzkáře, kteří jsou přes den k dispozici na exponovaných místech v centru města. Jejich úkolem je dohlédnout na správné parkování koloběžek a připomínat uživatelům pravidla bezpečné jízdy.
  • Firma také do ulic posílá další své lidi – mechaniky, kteří se starají o dobrý technický stav koloběžek.
  • Další lidé – tým řidičů – mají na starost rovnoměrné rozmístění vozítek po městě.
  • V Praze budou vymezeny zóny, kde se mohou pohybovat. Pokud z nich vyjedou, stroje svůj motor vypnou.

Obsluha koloběžek navíc není pouze o svozu zelených vozítek a jejich dobití. Dobíječi musí vložit i mnoho vlastních prostředků. „Nabít jednu koloběžku sice stojí dvě koruny, ale je třeba zařídit si například garáž či jiný prostor k uskladnění a také velké auto, kterým desítky koloběžek můžete odvést. Z každého zisku se pak odvádí patnáctiprocentní daň. To už je pak opravdu práce na hranici rentability,“ říká Šaky. Juiceři, kteří mají tuto práci jako brigádu, si musí mimo jiné zařídit živnostenský list a činnost oznámit zdravotní pojišťovně. K tomu se musí přičíst to, že koloběžky musejí sbírat jen večer a v noci.

„Sběr jako takový nemůže dělat jeden člověk. Nemůžete řídit a zároveň sledovat, kde koloběžky stojí. Je tedy potřeba to dělat v partě lidí a dělit se o zisk i výdaje,“ popisuje Šaky. Zároveň ale přiznává, že se jedná spíše o způsob zábavy a možnost získat zážitky v noční Praze. A množství sběračů i přesto roste. „Dobíječi na této činnosti navíc oceňují naprostou flexibilitu a svobodu. Koloběžky totiž mohou sbírat kdykoli,“ říká provozní manažer české pobočky Lime Ondřej Široký.

Autor:
zpět na článek