metro.cz

Na koleje kreslí dopravce obrysy mrtvol. Snad zaberou, doufá

  8:40
„Při přecházení vždycky dávej pozor, aby tvůj obrys neskončil na zemi!“ Tak zní krédo, kterým by se měl podle tvůrců projektu Neskákej mi pod kola při přecházení přes koleje řídit každý v české metropoli.

Další 2 fotografie v galerii
Siluety najdete na nejfrekventovanějších úsecích. | foto: DPP

Zaměstnanci dopravce před pár dny namalovali výstražné siluety, jaké je možné vídat na místech činu ve starších detektivních seriálech, na nejfrekventovanější a nejnebezpečnější úseky pro střet chodce s tramvají. Nyní se modlí, aby zabraly.

„Za skákání do řeči tě někdo maximálně zpraží pohledem. Skákání před rozjetou tramvaj může způsobit horší pohled,“ má hned po ruce další slogan tým Neskákej mi pod kola.

Obrysy fiktivních mrtvol jsou nově k vidění například v blízkosti tramvajových zastávek Palackého náměstí, Hlavní nádraží, Národní třída či Anděl. Osvětová bezpečnostní kampaň, která chce zabránit kolizím chodců s tramvajemi, ale o sobě nedává vědět poprvé. Ulicemi metropole se již od března prohání také žlutočerná smrťácká tramvaj T3R.P, jež má na přední masce vyobrazenou hlavu nebožtíka.

Kde najdete obrysy nebožtíků

  • I. P. Pavlova, Karlovo náměstí – jižně od Spálené, Palackého náměstí, Národní třída, Staroměstská, Malostranská, Palmovka – ve směru na Krejcárek, Flora – východně od zastávky, Želivského, Hradčanská – obě strany, Masarykovo nádraží, Dvorce, Anděl – v ulici Nádražní.

„Lidé si mnohdy neuvědomují, jaké škody může rozjetá tramvaj, jež má i na přechodu pro chodce přednost, způsobit. Rozhodli jsme se proto v komunikaci přitvrdit. Na bocích jsou obrysy obětí, které jejich nepozornost stála život. V zadní části je umístěn slogan, z něhož zamrazí: Pomoz mi nezabíjet!“ uvádí pro Metro mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková a dodává, že se ze strany dopravce nejedná o plané strašení. Dramatické slogany i polep jsou tedy zcela namístě.

Počet střetů chodců s tramvajemi v Praze každým rokem stoupá. V loňském roce došlo na smutný rekord. Jedoucí tramvaj tu usmrtila osm chodců. Letos zatím podobně zemřel jeden člověk. Loni pak celkově došlo ke 104 srážkám s chodcem. Statistika přitom zahrnuje pouze úmrtí do čtyřiadvaceti hodin po nehodě. „Zatímco u střetů chodce s autem je ve většině případů viníkem řidič, právě u střetů s tramvajemi fatálně chybují sami chodci. Často si například neuvědomují, že brzdná dráha nezatížené tramvaje z 50 kilometrů v hodině činí zhruba 42 metrů, při zatížené ještě více,“ uvádí Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy, jež projekt podporuje. 

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek