metro.cz

Vadí koloběžky či tříkolky v centru

  16:25
Tři stovky obyvatel Prahy 2 odmítly elektrická vozítka v anketě. Chodci uskakují před stále novými druhy.
Místo segwayů teď jezdí v centru turisté na elektrických koloběžkách a elektrokolech. Praha 1 se je chystá zakázat na pěších zónách, což bude mít dopad i na cyklisty. | foto: Yan Renelt, MAFRA

Lidé z Prahy 2 nechtějí ve své čtvrti potkávat ani využívat sdílené elektrokoloběžky. Takový výsledek vyplynul ze sběru názorů, který během minulého měsíce uspořádala místní radnice ve zpravodaji. „Prostřednictvím kuponů, které zde byly vloženy, hlasovalo celkem 396 Pražanů. Z tohoto počtu 306 z nich zakroužkovalo odpověď ne. Jsme první městská část, která se ptá svých obyvatel na jejich názor ohledně sdílených elektrokoloběžek. Výsledek ankety není překvapením, z reakcí našich obyvatel vím, že mnohým vadí, když se elektrokoloběžky povalují na různých místech a jezdí se na nich po chodnících mezi chodci,“ říká místostarosta Prahy 2 Jan Korseska, v jehož gesci je oblast dopravy.

Výsledek ankety, ve které navíc hlasoval jen zlomek z téměř 49 tisíc místních obyvatel, není pro městskou část nijak zvlášť závazný. Radnice dvojky jej však přislíbila zohlednit při dalších jednáních s provozovatelem elektrokoloběžek – společností Lime. Jejich vozítka jsou totiž od svého prvního objevení v ulicích metropole na podzim loňského roku v pozici aut ze začátku minulého století. Zvedá se proti nim vlna odporu nejen v Praze 2. Podle Ondřeje Širokého, provozního manažera Lime, je však druhá městská část jedinou radnicí, která hází firmě klacky pod nohy.

„Společnost Lime uzavřela memorandum o spolupráci s hlavním městem Praha a všechny body uvedené v tomto memorandu plní. Praha 2 – jako jediná městská část – si klade podmínky nad rámec tohoto memoranda a požaduje splnění dalších bodů. Jmenovitě je to písemná dohoda se Sjednocenou organizací nevidomých a slabozrakých a dále blíže nespecifikovaná certifikace koloběžky. Tyto body se samozřejmě snažíme v maximální míře plnit, ačkoli jdou nad rámec samotného memoranda,“ vysvětluje Široký s tím, že firma jedná jak s organizací slabozrakých, tak s policií a organizací Besip. „Věříme, že v jednadvacátém století nebude Praha 2 nastavovat politiku na základě ankety, v rámci které bylo nutné vystřihnout kuponek z papírových radničních novin a dojít s ním osobně k hlasovací urně na radnici. Na našich koloběžkách se v Praze denně sveze několik tisícovek lidí,“ dodává Široký.

Překážející koloběžky i jezdci na nich nejsou jedinými pronajímatelnými vozítky, které v centru nedělají dobrotu. Již zakázané segwaye tu před dvěma lety rychle nahradily koloběžkové motorky se širokými gumami. Poté se přidaly tříkolky a pivní kola. Motorky se poté v dalších měsících podařilo z centra vyštvat strážníkům, kteří je tu často pokutovali ani ne tak za bezohlednou jízdu jako za rozdávání letáků přímo za jízdy.

Zákaz pivních kol prosadila radnice Prahy 1, protože jsou příliš široká. Tříkolky, které mohou být pro své vysoké rychlosti i robustnost pro chodce nebezpečné, se tu však prohání dál. „Uživatele vozítek ale lze za porušování předpisů sankcionovat,“ doplňuje mluvčí magistrátu Tadeáš Provazník. 

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek