metro.cz

Metropole bude mít více vlakových zastávek

  11:35
Ředitel Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy Ondřej Boháč nastínil, jaké nové železniční zastávky vznikají a co bude s tratí na letiště.
Návrh nové podoby železničního mostu, kde bude i zastávka Výtoň . | foto: IPR

Jak daleko jsou po roce přípravy na trati z hlavního nádraží do Hostivaře? Chystají se už nové zastávky na Zahradním Městě a v Edenu?
V současné době je zahájena stavba celého úseku z Vršovic až do Hostivaře. Po jejím dokončení bude hotov celý čtvrtý tranzitní železniční koridor od hlavního nádraží až po hranice Prahy, respektive do Benešova a dále. Pro zajištění dostatečné kapacity pro vlaky S i dálkovou dopravu vznikne po dokončení této stavby první čtyřkolejná železniční trať v Praze mezi Zahradním Městem a Vršovicemi. V rámci stavby se již staví i nové železniční zastávky Praha-Zahradní Město a Praha-Eden. Magistrátu se podařilo prosadit realizaci zastávek příměstské železnice o délce 220 metrů, nyní jsou 200 metrů, což v budoucnu umožní nasazení delších a kapacitnějších souprav.

V Metropolitním plánu Prahy je s výhledem do roku 2030 zhruba dvacet nových zastávek. Víte už o nějakých dalších, které by se měly budovat?
Aktuálně se připravuje železniční zastávka Praha-Výtoň, jejíž podoba tak, jak si ji představuje město, byla představena v zimě. Na trati do Berouna se ještě připravuje posun železniční zastávky Praha-Velká Chuchle blíže k zástavbě a stále se diskutuje o tom, zda má vyrůst i nová zastávka Radotín Sídliště, která je podle našeho názoru pro zlepšení dopravy v Radotíně velmi potřeba. Je nutné však ještě vyřešit problematiku parkování v Radotíně. Dále bude kompletně přestavěna stanice Praha-Bubny, zlepší se přístup na metro a nově v této zastávce budou zastavovat i vlaky z Kralup. V rámci stavby město připravuje rekonstrukci tramvajové zastávky Vltavská, kde dojde k přeložce tramvajové trati a přiblížení tramvaje k metru i novému nádraží. Pro zlepšení obsluhy Prahy 14 se připravují zastávky Praha-Dolní Počernice jih, Praha-Jahodnice a Praha-Jiráskova čtvrť, v současné době je dokončena studie a připravuje se dokumentace pro územní rozhodnutí. Stavební povolení má už i zastávka Praha-Rajská zahrada, která by se společně s modernizací tratí měla začít stavět již brzy.

Děje se něco nového v zamýšlené trati na Kladno přes letiště?
Zatím pokračuje příprava tratě. Před dokončením je ekonomické hodnocení, dále se pracuje na dokumentaci pro územní rozhodnutí. Město pokračuje se změnou územního plánu, která umožní realizaci tratě. Letos vypsala Správa železniční dopravní cesty architektonickou soutěž na zastávku Praha-Veleslavín a architektonické libreto, tedy jednotné koncepce na celou trať. Město o vypsání soutěže stálo a slibuje si od ní vysokou kvalitu návrhu stanice i celé tratě. Došlo k nalezení kompromisu při průchodu Prahou 6, kde byla projektantem navržena nová trasa tunelu, která je vedena ve větších hloubkách než původně zamýšlená, bez rizika ohrožení staveb nad tunelem. Snad poprvé v historii přípravy projektu jsme se po dlouhé cestě jednání a kompromisů dostali do situace, kdy jsou všichni klíčoví hráči s konceptem navržené trasy v souladu. Pražané i návštěvníci města by se mohli po trati projet do roku 2029. 

Autor: Pavel Urban Metro.cz
zpět na článek