metro.cz

Opravují mostní lávky zbytečně?

  5:55
Rekonstrukci chodníku na přemostění Výtoně a Smíchova dokončí dělníci koncem září.
Oprava lávky na železničním mostu je v polovině. | foto: iDNES.cz

„Docela by mě zajímalo, zda jsme se tu nedřeli zbytečně.“ Tuhle větu deník Metro nedávno vyslechl z úst dělníka, který na vyšehradském železničním mostě spolu s kolegy dokončuje opravu již druhé lávky pro pěší. Zatímco jižní chodník tu dali pracovníci na pokyn jeho správce, Technické správy komunikací, do pořádku již loni, severní dokončí koncem září.

Práce ale může nakonec přijít vniveč. Most totiž patří Správě železniční dopravní cesty. Ta si podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra nechává zpracovat posudek, na jehož základě o osudu mostu rozhodne do konce roku. Ten se v příštích letech buď rozšíří o další kolej, nebo je ve hře varianta, že bude i s novými lávkami zbourán.

„Lávky bylo třeba opravit v každém případě. Jde o důležité spojení pro pěší. Umístěn je zde také plynovod a různé kabely,“ uvedl včera na tiskové konferenci k železničnímu mostu Scheinherr.

Právě kvůli zmíněnému plynovodu prováděla správa komunikací opravy lávek vždy od dubna do podzimu. V tomto období je možné vedení plynu vypnout. Podle její mluvčí Barbory Liškové také nebylo možné opravovat obě lávky současně. Most by se totiž příliš zatížil.

Práce, které Prahu vyjdou na více než 15 milionů korun, jsou o něco delší a nákladnější kvůli památkové ochraně mostu. Pracovníci museli při opravách použít původní metodu nýtování z minulého století. Ta spočívá v tom, že se kovové konstrukce spojí rozžhavenými nýty, které se při chladnutí zkrátí, a prvky se tak spojí. Podle odborníka z Fakulty stavební ČVUT Tomáše Rottera jsou takto udělané spoje účinné a dlouho vydrží. Nevýhodou je však právě pracnost a nákladnost. 

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek