metro.cz

Na Karláku hloubí výtah za čtvrt miliardy

  8:23
Všechny práce na bezbariérovém vstupu chce dopravce ukončit koncem června příštího roku.

Další 3 fotografie v galerii
Práce skončí za rok. | foto: DPP

Ze stanice metra B Karlovo náměstí se mohou cestující již třetím týdnem nechat vyvést zbrusu novým eskalátorem. Ani po zprovoznění pohyblivých schodů odtud však nezmizely nevzhledné zátarasy, které tu nově znesnadňují pohyb mezi nástupišti. Zakrývají tu střed stanice, kde se rozběhla výstavba nového výtahu.

„Práce na bezbariérovém vstupu započaly již v květnu. Ve zhruba polovině srpna však začaly být viditelné pro cestující. Na nástupišti je nyní proveden zábor pro účely vybudování šachet a únikového schodiště do budoucí přestupní chodby. Vše bude prováděno za provozu s cestujícími, a to do zhruba přelomu června a července v roce 2020,“ říká pro deník Metro mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Po dokončení prací se Karlovo náměstí stane 46. bezbariérovou stanici metra v Praze. Vstup a výstup výtahů bude v domě vedle ústí Václavské pasáže ve stejnojmenné ulici. Zde dělníci pracují na stavbě ve dvanáctihodinovém režimu každý den včetně víkendů.

„V ulici Václavská byly zahájeny práce na hloubení dvou přes třicet metrů hlubokých šachet, které budou ústit do 64 metrů dlouhé přestupní chodby vedoucí přímo nad tunelem metra. Pomocná těžní šachta je momentálně přes sedm metrů hluboká. U výtahové šachty, která se nachází v objektu u Václavské pasáže, se zajišťují základy objektu pomocí mikropilotů a tryskové injektáže. Již také proběhlo zahájení těžby šachty z úrovně stávajících sklepů,“ dodává Řehková, která osobně na místě pro Metro pořídila fotografie.

Nový bezbariérový vstup, jehož zbudování vyjde na více než 240 milionů korun, bude určen především pro maminky s kočárky a invalidy. Nevidomí a slabozrací cestující sem pak budou naváděni akusticky. K tomu patří také hlášení, které zde bude zaznívat podobně jako například u výtahů v nedaleké stanici metra Anděl. Konstruktéři nezapomínají ani na sluchově postižené.

„Na nástupišti i na povrchu budou zřízeny panely s běžícím textem informující zejména o mimořádných provozních stavech metra. V neposlední řadě je součástí také pokrytí výtahů i přestupní chodby signálem GSM 4G, které v koordinaci s dopravním podnikem zajistí mobilní operátor,“ vyjmenovává technické zajímavosti Aneta Řehková.

S novými bezbariérovými vstupy do stanic měl dopravní podnik v minulosti štěstí i smůlu. Zatímco ten do stanice I. P. Pavlova si cestující od jeho zbudování v roce 2015 pochvalují, na nedalekém Andělu tomu bylo naopak. Nepříjemný zážitek si odvezli z cestování novým výtahem ve stanici krátce po jeho otevření v témže roce dva cestující. Výtah je nevyvezl na povrch, ale zasekl se s nimi a oni museli v kabině dlouhé minuty čekat, než je za použití nouzových prostředků vyprostili přivolaní hasiči. „Obecně platí, že u všech nových zařízení se mohou objevit mouchy, které je potřeba vychytat,“ hájil tehdy nové zařízení tiskový odbor dopravního podniku.

Výtahy na Andělu, které vyšly podnik na 90 milionů korun, několikrát nefungovaly ani v dalších letech. Dopravce zde také u dodavatelské firmy reklamoval průsaky vody, které se kolem výtahu objevovaly. Voda se bohužel podle cestujících i po provedení nápravy v přestupní chodbě i na nástupišti stále objevuje.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek